روحانی: ایران از گسترش همکاری با هند استقبال می کند
(last modified 1397-03-20T10:51:41+00:00 )
جوزا 20, 1397 15:21 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران از گسترش همکاری با هند استقبال می کند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هند استقبال می کند.

«حسن روحانی» روز یکشنبه در دیدار «نارندرا مودی» Narendra Modi نخست وزیر هند در حاشیه اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای در"چینگ دائو" Qingdao چین، از روند رو به توسعه روابط تهران -دهلی نو و مشارکت فعال هند در طرح توسعه بندر چابهار(جنوب شرق ایران) ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی تا اروپای شرقی، می تواند روابط تاریخی و تجاری دو کشور و منطقه را  بیش از پیش مستحکم سازد.

روحانی همچنین با اشاره به اهمیت نقش همکاری های بانکی در گسترش روابط اقتصادی دوجانبه، بر تسریع در اجرای توافقات اخیر سران دو کشور در دهلی نو تاکید کرد و اجرای این طرحها را گامی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور دانست.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند هم با اشاره به شتاب در روند توسعه مناسبات تهران- دهلی نو  گفت: کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است.

نخست وزیر هند همچنین اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری های منطقه ای را مورد تاکید قرار داد.

اجلاس سازمان همکاری شانگهای روزهای 9 و 10 ژوئن (19 و 20 جوزا) در شهر ساحلی چینگ دائو چین برگزار شد. این سازمان در سال 2001 تاسیس شد. روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای دائم آن را تشکیل می دهند. افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز اعضای ناظر هستند.

کلیدواژه