مقاله ظریف: سیاست خارجی آمریکا دچار بحران است
(last modified 1397-03-31T05:27:04+00:00 )
جوزا 31, 1397 09:57 Asia/Kabul
  • مقاله ظریف: سیاست خارجی آمریکا دچار بحران است

وزیر خارجه ایران در مقاله‌ای باعنوان «سیاست خارجی آمریکا در بحران» نوشت: برجام پس از توافق‌نامه مشارکت تجاری در حوزه اقیانوس آرام و معاهده آب و هوایی پاریس، سومین توافق بین‌المللی است که دولت آمریکا از آن خارج شده است.

ظریف در این مقاله که روز پنجشنبه در رسانه‌های ایران منتشر شد، تصریح کرد: دولت کنونی آمریکا با اقدامات خود، بسیاری از توافقات دیگر مانند نفتا، نظام تجارت آزاد و بخش‌هایی از سیستم ملل متحد را به مخاطره انداخته و لطمه بزرگی به چندجانبه‌گرایی و دورنمای حل اختلافات از طرق دیپلماتیک زده است. 

وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن یکجانبه و غیرقانونی تحریم‌های هسته‌ای، در واقع نقطه اوج بدعهدی و نقض مکرر این توافق توسط دولت آمریکا بود؛ درحالی که آژانس بین‌المللی انرژی به‌عنوان تنها نهاد تخصصی ذیصلاح بین‌المللی به طور مکرر پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است.

ظریف همچنین تاکید کرد: وزیر خارجه جدید آمریکا 21 ماه مه 2018 (31 ثورگذشته) سخنانی بی‌اساس، توهین‌آمیز و مداخله‌گرانه، خواسته‌ها و تهدیداتی را در ارتباط با ایران مطرح کرد که در تعارض آشکار با هنجارهای شناخته شده بین‌المللی و در مغایرت کامل با حقوق بین‌الملل و رفتار متمدنانه است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: پیش شرط‌های 12 گانه مایک پمپئو، از آن جهت مضحک بود که آمریکا خود به خاطر تکروی و تلاش در جهت تضعیف چندجانبه‌گرایی در انزوا قرار گرفته است.

ظریف گفت: وزیر خارجه آمریکا باید بداند که مردم ایران در طول چهار دهه گذشته مقابل تجاوز و فشارهای مختلف آمریکا، ازجمله تلاش برای کودتا و مداخله‌نظامی، حمایت از متجاوز در جنگ تحمیلی و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و تعمیم فراملی آنها و حتی سرنگونی یک هواپیمای مسافری ایرانی و غیره سرافرازانه ایستاده‌اند.

وزیر خارجه ایران افزود: بزرگترین پشتوانه نظام سیاسی ایران، مردم آزاده و صلح‌طلب آن است؛ مردمی که ضمن پذیرش تعامل سازنده با دنیا براساس احترام متقابل، آماده مقاومت در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی و دفاع یک صدا و یک‌پارچه از استقلال و سربلندی خود هستند.

ظریف تاکید کرد: تاریخ گواه است که مهاجمان به سرزمین کهن و متمدن ایران همگی همچون صدام و حامیانش به سرنوشت ذلت‌باری دچار شدند و ایران همچنان سربلند و سرافراز و امیدوار به آینده روشن خود به راهش ادامه داده است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: مایک پمپئو درحالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط تعیین می‌کند که جامعه بین‌المللی به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی آمریکا برای هر موضوعی تردید جدی دارد. 

ظریف همچنین گفت: اقدامات غیرقانونی و خطرناک آمریکا درباره قدس‌شریف، حمایت چشم بسته از اقدامات سبعانه رژیم صهیونیستی در غزه و حمله هوایی و موشکی به مناطقی در سوریه از وجوه بارز سیاست غیراصولی آمریکا است.

کلیدواژه