عراقچی: اروپا برای کسب اطمینان مردم ایران تلاش کند
(last modified 1397-04-01T06:23:31+00:00 )
سرطان 01, 1397 10:53 Asia/Kabul
  • عراقچی: اروپا برای کسب اطمینان مردم ایران تلاش کند

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ایران و اروپا در بروکسل گفت: اروپا باید برای کسب اطمینان مردم ایران تلاش کند زیرا اغلب مردم ایران به اروپایی ها اطمینان ندارند.

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» خاطرنشان کرد ایرانی ها می گویند خروج آمریکا‌ از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در این میان، نقش پلیس خوب‌ را اروپا بازی می کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تاکید کرد، تحریم ها و برجام در کنار هم نمی نشینند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه 8 می (18 ثور گذشته) با تکرار اتهام های بی اساس علیه ایران، خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ظرف مدت سه تا 6 ماه آینده را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا به عنوان طرف های برجام تصریح کردند از این توافق بین المللی حمایت می کنند.

در همین راستا؛ ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه 23 می (2 جوزا) در تبیین شرایط لازم برای ادامه برجام با اروپایی ها تأکید کردند: اروپایی ها باید قطعنامه ای علیه امریکا به شورای امنیت ببرند و به خروج واشنگتن از برجام اعتراض کنند، اروپایی ها همچنین باید متعهد شوند بحث موشک و حضور منطقه ای ایران را مطلقاً مطرح نکنند، با هرگونه تحریم امریکا علیه ایران مقابله کنند و خرید نفت از ایران را نیز به مقدار مورد نیاز ایران تضمین کنند؛ بانکهای اروپایی هم باید درباره دریافت و پرداخت وجوه تجارت دولتی و خصوصی با جمهوری اسلامی تضمین دهند.