سرطان 01, 1397 13:10 Asia/Kabul
  • ثبت مشاهیران ایران در یونسکو 

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: تاکنون 35 تن از مشاهیر بزرگ ایران در فهرست میرات جهانی به ثبت رسیده اند.

«عبدالمهدی مستکین» که برای شرکت در همایش میراث جهانی شاهرود (شمال شرق ایران) به این شهر سفر کرده، در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون 35 تن از مشاهیر بزرگ ایران مانند «خیام»، «سعدی»، «حافظ»، «ابن سینا»، «سهروردی»، «ابوسعید ابوالخیر» و «زکریای رازی» در فهرست میرات جهانی به ثبت رسیده اند.

«مستکین» با تاکید بر اهمیت فرهنک در بعد هویت و معنا و نیز از جنبه اقتصادی ابراز داشت: درچند سال گذشته کشورها متوجه شدند که چه ثروت بزرگی درپشت نام های  مشاهیر بزرگ نهفته است و بدین ترتیب مشاهیر خود را برای جذب گردشگران بیشتر به یونسکو معرفی می کنند.

«عبدالمهدی مستکین» اضافه کرد: ایران به دلیل داشتن پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی، تعداد زیادی مشاهیر جهانی در حوزه فرهنک و ادب را در محدوده جغرافیایی خود داشته و تاکنون 35 تن از این بزرگان را به ثبت رسانده است.

همایش «میرات جهانی شاهرود، بسطام، خرقان» با هدف حفظ مفاخر ارزشمندایرانی چون «بایزید بسطامی» و «شیخ ابوالحسن خرقانی» روز پنج شنبه در شاهرود برگزار شد.

کلیدواژه