سرطان 04, 1397 15:16 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت امورخارجه ایران: برجام همچنان پابرجاست

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: علی رغم خروج آمریکا از برجام ،این توافق بین المللی همچنان پابرجاست و مذاکره درباره نحوه همکاریهای ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری،«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر وخامت برجام تاکید کرد: برجام در شرایط ثابت خود قرار دارد.

قاسمی افزود: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با خروج از برجام  نتوانست بار تعهدات دولت آمریکا در چارچوب این توافق بین المللی را قبول کند و مجبور به عهد شکنی شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره رایزنی های روسیه و عربستان برای افزایش سطح تولید نفت در نشست اخیر اوپک و نقش معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه در گفت و گو با مقامات روس گفت: اگر چه اوپک و موارد مرتبط با نفت به وزارت نفت مربوط می شود که همواره در این زمینه مسوولیت های خود را به خوبی انجام داده است،اما وزارت امورخارجه اگر لازم باشد با روسیه درباره افزایش تولید نفت اوپک تبادل نظر خواهد کرد.
قاسمی درباره ادامه بحران در یمن نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره تجاوز عربستان به آن کشور را محکوم کرده است، افزود: یمن وارد یک بحران انسانی شده است مجامع بین‌المللی و کشور‌های اروپایی برای توقف این بحران باید سریعاً اقدام مناسب انجام دهند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: ایران سعی می‌کند با برقرار کردن تماس‌ با دولت‌های دیگر صدای مظلومیت مردم یمن را به جهانیان برساند تا امکان ارسال کمک‌های بشر دوستانه برای این مردم این کشور میسر شود.

قاسمی همچنین درباره شکایت ایران به دادگاه لاهه به خاطر توقیف دو میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا گفت: قرار است در هشتم و نهم اکتبر دادگاه این شکایت برگزار شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا و نزدیک شدن اروپا به ایران هم گفت: پیمان‌های منطقه اهداف خود را دنبال و تعاملات کشورها بر اساس منافع ملی تنظیم می‌شود بنابر این نباید بین همه موضوعات پیوستگی ایجاد کرد؛ در شرایط کنونی نمی توان نسبت به رابطه اروپا با آمریکا یا نزدیک شدن آن به ایران تحلیل کرد.

قاسمی درباره بسته پیشنهادی اروپا به ایران و نقش چین و روسیه در ارائه این بسته پیشنهادی گفت: بعد از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام مذاکراتى برای ادامه حیات برجام بین ایران اروپا و روسیه و چین شکل گرفت و بسته پیشنهادی نیز باید مورد قبول اروپا، چین و روسیه باشد.

کلیدواژه