سرطان 28, 1397 12:17 Asia/Kabul
  • راه آهن ایران - افغانستان امسال بهره برداری می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل ایران از بهره برداری راه آهن ایران - افغانستان با عنوان مسیر ریلی خواف - هرات تا پایان امسال (1397شمسی) خبر داد.

به گزارش ایرنا، «خیراله خادمی» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در خرم آباد، مرکز استان لرستان، غرب ایران، با بیان اینکه امسال در بخش ریلی 391 کیلومتر مسیر جدید افتتاح می شود، افزود: راه آهن سه مرکز استان گیلان، آذربایجان غربی و مسیر جدید آذربایجان شرقی به بستان آباد سال جاری بهره برداری خواهد شد.

قطعات یک و دو خط ریلی «خواف - هرات» از شهرستان خواف در استان خراسان رضوی (شمال شرق ایران) تا مرز شمتیغ در خاک ایران و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران 76.8 کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که 14 کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود.

این خط ریلی همچنین عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی کشورهای (اکو)، افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای مرکزی به اقیانوس هند و از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

کلیدواژه