تاکید اردوغان بر راهبردی بودن روابط ترکیه با ایران
(last modified 1397-05-03T13:29:27+00:00 )
اسد 03, 1397 17:59 Asia/Kabul
  •  تاکید اردوغان بر راهبردی بودن روابط ترکیه با ایران

رییس جمهوری ترکیه جمهوری اسلامی ایران را شریک راهبردی کشورش دانست .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «رجب طیب اردوغان » پیش از سفر به آفریقای جنوبی جهت شرکت در اجلاس سران گروه بریکس افزود، ایران شریک راهبردی ترکیه است و درخواست برای قطع روابط ترکیه با تهران با درک ما ازاستقلال در جهان مغایرت دارد.

اردوغان با تاکید براینکه ترکیه انرژی خود را از ایران تامین می کند افزود ، ترکیه امیدواراست در خصوص تحریم علیه تهران گام اشتباهی برداشته نشود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز دیروز(سه شنبه )در جریان سفر به جمهوری آذربایجان و در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود در باکو با اشاره به مخالفت ترکیه با تحریم های آمریکا علیه ایران گفت، آنکارا مجبور به پیروی از تصمیم آمریکا ، برای اعمال تحریم علیه ایران نیست .

هفته گذشته هیاتی ازآمریکا با سفر به آنکارا پایتخت ترکیه از مقامات سیاسی واقتصادی این کشور خواستند برای اعمال تحریم ها ضد ایران از آمریکا حمایت کنند اما مقامات ترکیه با رد این موضوع،تصمیم دولتمردان آمریکایی را دراین خصوص اشتباه توصیف کردند.

دولت آمریکا  18 ثوراز برجام خارج شد و پس از آن اعلام کرد تا 13 قوس صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند.

در همین راستا؛ واشنگتن از کشورهای جهان خواسته است به عنوان بخشی از تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

بسیاری از کشورهای جهان اما اعلام کرده اند از خواسته آمریکا پیروی نمی کنند.

 

کلیدواژه