لاریجانی: جزئیات پیشنهادهای اروپایی‌ها باید به دستورالعمل اجرایی تبدیل شود
(last modified 1397-05-04T10:21:12+00:00 )
اسد 04, 1397 14:51 Asia/Kabul
  • لاریجانی: جزئیات پیشنهادهای اروپایی‌ها باید به دستورالعمل اجرایی تبدیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: اروپایی ها در مذاکرات با ایران، پیشنهادهایی درخصوص فروش نفت، ساماندهی امور بانکی و صادرات مطرح کردند که جزئیات آنها باید به دستورالعمل‌های اجرایی تبدیل شود و به همین خاطر مذاکرات ادامه داشته و در حال پیگیری است.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز پنجشنبه در قم با بیان این‌که به طور کلی و در سطح کلان، پیشنهادهای اروپایی‌ها معقول است، تصریح کرد: مذاکرات با اروپایی‌ها از طریق وزارت امور خارجه ایران در حال پیگیری است و به زودی میزان تبدیل پیشنهادهای اروپایی‌ها به دستورالعمل‌های اجرایی مشخص شده و مرحله تصمیم‌گیری درخصوص آن‌ها آغاز می‌شود.

لاریجانی افزود: مقرر شد، اروپایی‌ها قوانین و مقرراتی را در داخل اتحادیه اروپا وضع کنند تا کار تجار و خرید و فروش باوجود تحریم های آمریکا تسهیل شود که در این زمینه مذاکرات در حال پیگیری است.

پس از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در خروج از برجام (هشتم می 2018) و درخواست کشورهای اروپایی برای حفظ این توافق، ایران فرصت محدودی به اروپایی‌ها داد تا تضمین عملی دهند که منافع برجامی ایران هنگام بازگشت تحریم‌های آمریکا، تامین شود.

در همین راستا؛ در نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه پس از خروج آمریکا از این توافق، 6 ژوئیه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به طور رسمی تقدیم ایران شد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی درباره ادامه روند همکاری‌ها در برجام را «مایوس‌کننده» دانست.

کلیدواژه