اسد 11, 1397 07:48 Asia/Kabul
  • احضار سفیر تاجیکستان به وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران از احضار سفیر تاجیکستان در تهران،خبر داد.

به گزارش ایرنا،بهرام قاسمی با اعلام خبراحضارسفیرتاجیکستان در تهران توسط مدیرکل اورآسیای وزارت خارجه ایران گفت،مراتب اعتراض شدید نسبت به رفتارمقام های آن کشور درحادثه ترور دوچرخه سواران خارجی در تاجیکستان و وارد آوردن اتهام های کذب و بی اساس به ایران به وی ابلاغ شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود،دراین دیداربه سفیر تاجیکستان گفته شد که ارائه آدرس غلط سبب تهییج و تشویق تروریست های تکفیری برای تشدید اقدام های خشونت بارشده و به موازات آن تلاش برای ایجاد تفرقه مذهبی و تبلیغ آن از طرف بعضی از محافل و اشخاص دینی و رسانه ای نتیجه ای جز ایجاد تنش، ناامنی و افزایش اقدام های تروریستی برای این کشور نخواهد داشت.

این سخنگو تصریح کرد،جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه تجربیات و امکانات خود را برای مقابله با جریان تکفیری افراط گرا با هدف تحکیم صلح و ثبات منطقه و فراهم آوردن محیطی امن برای ارتقاء رفاه و سعادت مردم در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

نعمت الله امام زاده سفیر تاجیکستان در تهران نیز در این دیدار ضمن ابراز تاسف از وقایع پیش آمده اظهار داشت مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را به اطلاع مقام های کشورش خواهد رساند.

احضار سفیر تاجیکستان به وزارت خارجه ایران پس از آن انجام شد که وزارت کشورتاجیکستان پس از  کشته شدن چهار توریست خارجی دراین کشور در روز دو شنبه با متهم کردن حزب نهضت اسلامی به دخالت در این حادثه مدعی شد که رهبر این حزب درایران آموزش دیده است و برای تضعیف دولت دوشنبه به این حمله دست زده است.

درواکنش به این اتهام،رهبران تبعیدی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان هرگونه ارتباطی با این حمله و ایران را رد کردند. 

این درحالی است که گروه تروریستی داعش روز دوشنبه دربیانیه ای اعلام کرد، قتل روزیکشنبه چهار توریست خارجی در جنوب تاجیکستان ازسوی عناصر این گروه صورت گرفته است.