اسد 13, 1397 17:38 Asia/Kabul
  • توافق ایران و افغانستان برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از توافق تهران و کابل برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای خبر داد.

«عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی ایران روز شنبه در نشست خبری مشترک با «محمد حمید طهماسی» Muhammad Hamid Tahmasi، وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی افغانستان در تهران، با اشاره به توافقات دو کشور گفت: برای گسترش ترانزیت گفت‌و‌گو های زیادی بین دو طرف انجام و نتایج خوبی نیز برای کاهش هزینه‌ها حاصل شد.

آخوندی افزود: در حال حاضر هزینه‌هایی بابت تردد بین ایران و افغانستان اخذ می‌شود که برخی از این هزینه ها رسمی و برخی غیر رسمی است و در این نشست قرار شد که کلیه هزینه‌های غیر رسمی شناسایی و کاهش یافته یا حذف شوند.

وزیر راه و شهرسازی ایران همچنین با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی بین ایران، هند و افغانستان اظهار کرد: موافقت نامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و  بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است.

آخوندی با بیان اینکه راه آهن خواف ایران -هرات افغانستان در آستانه بهره‌برداری است، آمادگی ایران را برای جاده‌سازی در افغانستان اعلام کرد.

«محمد حمید طهماسی» نیز در این نشست خبری گفت: ایران و افغانستان توافق کردند تا زمینه بهتری را برای تسهیل صادرات و واردات بین دو کشور فراهم کنند.

طهماسی همچنین با اشاره به توافقات گمرکی بین ایران و افغانستان، آمادگی کابل را برای یکسان سازی تمام مقررات گمرکی با هدف جلوگیری از قاچاق و فساد در هر دو گمرک اعلام کرد.

کلیدواژه