اسد 15, 1397 18:22 Asia/Kabul
  •  هشدار مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا درباره اسناد جعلی نتانیاهو علیه ایران

اسرائیل به عنوان بزرگترین دشمن منطقه ای ایران همواره تلاش کرده تا با ادعاهای کذب به ویژه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ضمن فضا سازی علیه آن، موجب سست شدن اعتماد جامعه بین المللی و اتخاذ اقداماتی علیه این کشور فراهم آورد.

دراین راستا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اواخر آوریل 2018 دریک کنفرانس خبری تبلیغاتی با تکرار نمایش مضحکی که پیش از این در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اجرا کرده بود و نشان دادن تعدادی عکس، سی دی و زونکن مدعی شد که قصد دارد واقعیت‌های جدید و قطعی درباره برنامه مخفی تسلیحات هسته‌ای فاش کند که به ادعای وی ایران، سال‌ها آن را از جامعه بین المللی مخفی کرده است.

نتانیاهو ادعا کرد که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 به تشدید تلاش هایش برای مخفی کردن فایل‌های هسته‌ای محرمانه اش مبادرت کرد.

به گفته "ولید العمری" کارشناس سیاسی عرب، نتانیاهو با این کنفرانس می‌خواست بگوید که او همه چیز را درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌داند و آنچه ایران درباره برنامه هسته‌ای خود بیان می‌کند یا دیگران-غرب و امضا کنندگان توافق هسته ای- از آن اطلاع دارند ، تمام حقیقت ماجرا نیست.

هدف نتانیاهو این بود که با توجه به حمایت اعضای گروه 1+5 به جز آمریکا از توافق هسته ای برجام، این کشورها را متقاعد کند که ایران برنامه هسته ای مخفی دارد. با این حال جز آمریکایی ها که از این ادعاها استقبال کردند و حتی ترامپ نیز در اعلام خروج آمریکا از برجام در 18 ثور به آن استناد کرد، نه فقط کشورهای گروه 1+5 بلکه حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که نهاد ناظر بین المللی بر حسن اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام است، توجهی به ادعاهای بی پایه نخست وزیر اسرائیل نکردند.

اکنون 19 نفر از مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا با هشدار درباره توسل به اسناد اسرائیل درباره ایران، این اسناد را «جعلی» خوانده اند. این 19 نفر شامل مقام‌های سابق وزارت امور خارجه، سازمان اطلاعات مرکزی و آژانس امنیت ملی در آمریکا در یادداشتی خطاب به دونالد ترامپ نوشتند: تل‌آویو در تلاش است تا با استفاده از اطلاعات جعلی، واشنگتن را به تقابل با ایران سوق دهد.

این متخصصان آمریکایی به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو در ماه آوریل برای نشان دادن اسناد ادعایی درباره برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و نوشته‌ اند: نخست‌ وزیر اسرائیل در آن نمایش از درون اسنادی که ثابت شده جعلی‌ هستند، اطلاعات بازیافت می‌کرد. این افراد با اشاره به اسناد ادعایی دولت جورج دبلیو بوش درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق  هشدار دادند که اسناد ادعایی رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران هم شبیه به آن اسناد ادعایی درباره عراق است.

 امضاکنندگان این یادداشت که «متخصصان اطلاعاتی کهنه‌ کار» هستند به ترامپ هشدار دادند: "بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، در حال بازی دادن تو درباره ایران است." 

به نظر می رسد با فرارسیدن موعد اعمال نخستین دور تحریم های هسته ای علیه ایران در 16 اسد 1397 نگرانی ها درباره تبعات این اقدام نابخردانه دولت ترامپ باعث افزایش نگرانی ها در آمریکا شده و به همین دلیل مقامات اطلاعاتی سابق با هشدار درباره اسنادی که ترامپ آنها را از دلایل خروج آمریکا از برجام اعلام کرده است، درصدد هستند اشتباه استراتژیک و خطای محاسباتی وی را اصلاح کنند. 

 

کلیدواژه