اسد 16, 1397 08:18 Asia/Kabul
  • استقبال نتانیاهو از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران

نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» در پیامی ویدیویی  ضمن استقبال از این اقدام «ترامپ» از اتحادیه اروپا نیز خواست مذاکره با تهران را متوقف و به آمریکا بپیوندد.

«ترامپ» عصر دوشنبه طی فرمانی برخی تحریم های غیرقانونی این کشور علیه ایران را بازگرداند.

ترامپ سپس در بیانیه ای اعلام کرد از روز سه شنبه 16 اسد، تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال ایران اجرایی می‌شود و تحریم‌های بانکی و نفتی نیز از 14 قوس 1397 اجرایی خواهند شد.

رئیس جمهور آمریکا در این بیانیه بار دیگر برجام را توافقی«وحشتناک» خواند و اعلام کرد کشورهایی که روابط اقتصادی شان را با ایران قطع نکنند در معرض آنچه وی«عواقب سنگین» خواند، قرار خواهند گرفت.

ترامپ در این بیانیه کوشید شرکت‌های اروپایی را به خروج از ایران تحریک کند. این درحالی است که اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه ای با ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا، از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داد و تأکید کرد برای حفظ کانال مالی موثر با ایران و ادامه فروش نفت و گاز ایران، تلاش می‌کند.

ترامپ 18 ثور خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد.این اقدام وی با انتقادات گسترده جهانی بویژه دیگر طرف های امضا کننده برجام روبرو شد. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کردند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.