اسد 17, 1397 15:32 Asia/Kabul
  • حمایت قاطع وزیر امور خارجه آلمان از برجام

وزیر امور خارجه آلمان، بر ضرورت و اهمیت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در گفت و گو با روزنامه آلمانی پاسائور نویِن پِرسه  که روز چهارشنبه منتشر شد تصریح کرد:برلین برای ماندگاری برجام می جنگد، زیرا آن را قراردادی بین المللی همسو با منافع خود و به سود امنیت منطقه می داند.

هایکو ماس، با ابراز نگرانی از عواقب اقدامات ضد ایرانی آمریکا و همچنین احتمال شدت گرفتن درگیری ها و هرج و مرج های منطقه ای، گفت: آلمان همچنان لغو برجام را اشتباه و خطا می پندارد.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که ایران به نوعی در همسایگی اروپا قرار دارد و از این رو امنیت و ثبات این کشور برای اتحادیه اروپا از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

پیشتر نیز اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای، ضمن ادامه حمایت از برجام، به صراحت اعلام کرد که از شرکت های اروپایی دارای فعالیت های تجاری و اقتصادی با ایران، در برابر تحریم های آمریکا حمایت خواهد کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان از ژانویه 2016 اجرایی شد، اما ترامپ، 18 ثور به بهانه های واهی و به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و دوشنبه  با امضای فرمان اجرائی، تحریم های پیش تر تعلیق شده علیه ایران را بار دیگر برقرار کرد.

کلیدواژه