اسد 21, 1397 09:10 Asia/Kabul
  •  روحانی: کشورهای ساحلی دریای خزر ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دارند

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت‌ها و فرصت‌های کشورهای ساحلی دریای خزر برای همکاری، گفت: اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، یکی از اجلاس‌های بسیار مهم درباره این دریا است.

«حسن روحانی» صبح امروز (یکشنبه) پیش از ترک تهران به مقصد «آکتائو»  قزاقستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان انجام می‌شود، اظهار کرد: در این اجلاس در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر گفت وگو می‌شود.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه دریای خزر، دارای نفت و گاز است که می تواند به عنوان پیشران توسعه باشد، تصریح کرد: همکاری‌ بین کشورها در زمینه استخراج، بهره‌برداری از نفت و همچنین سوآپ نفتی و گازی از جمله مواردی است که همواره بین کشورهای ساحلی دریای خزر بررسی می شود.

وی، مسأله ترانزیت را یکی از مسایل بسیار مهم برای دریای خزر، کشورهای ساحلی و منطقه دانست و تصریح کرد: شرق خزر، یعنی ترکمنستان و قزاقستان به ایران و از آن طریق به آب‌های جنوب و خلیج فارس و دریای عُمان متصل شده اند و برای اتصال غرب دریای خزر هم قدم‌های اولیه برداشته شده و پروژه آستارا – آستارا اجرا شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی از این دو کریدور بزرگ در شرق و غرب دریای خزر و از طریق این راه مهم ترانزیتی به آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و به اروپا متصل می‌شوند و مسأله ترانزیت برای پنج کشور ساحلی دریای خزر بسیار حائز اهمیت است.

پنجمین نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر (ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) امروز یکشنبه در آکتائو برگزار می شود؛ قرار است در این نشست اسناد مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر امضا شود.

 

کلیدواژه