خوشرو: ایران از گفت و گوی یمنی-یمنی حمایت می کند
(last modified 1397-05-24T02:41:17+00:00 )
اسد 24, 1397 07:11 Asia/Kabul
  • خوشرو: ایران از گفت و گوی یمنی-یمنی حمایت می کند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز سه شنبه تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از گفت و گوی یمنی-یمنی بوده است.

به گزارش ایرنا، «غلامعلی خوشرو» با ارسال نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، ادعای رژیم سعودی درباره بی توجهی ایران به قطعنامه های 2216 و 2231 را بی اساس دانست و گفت: رژیم سعودی با طرح ادعاهای بی اساس به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایت هایش در یمن است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه رژیم سعودی روزانه مناطق مسکونی، بیمارستان ها، مدارس، بازارها، مساجد، بنادر، فرودگاه ها و زیر ساخت های یمن را بمباران می کند تصریح کرد  عربستان باید مداخله نظامی خود را در یمن متوقف و دست از محاصره این کشور بردارد.

«خوشرو» در این نامه تاکید کرد ایران بار دیگر قویا به جامعه بین الملل و شورای امنیت درباره عواقب منفی ادامه اقدامات غیر انسانی و تهاجمی که توسط عربستان سعودی علیه مردم مظلوم یمن انجام می شود و همچنین تهدیداتی که این اقدامات متوجه صلح و امنیت در سراسر منطقه می کنند، هشدار می دهد.

نماینده ایران در سازمان ملل با یادآوری پیشنهاد ایران برای صلح در یمن، خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران آماده است با تمام ذینفعان مرتبط در یک گفت وگوی معنی دار برای عملی کردن این برنامه صلح مشارکت داشته باشد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پیشتر طرحی را برای برقراری صلح در یمن به سازمان ملل ارائه کرده بود. این طرح شامل آتش بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفتگوی یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر در یمن است.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون ها یمنی منجر شده است.