اسد 24, 1397 14:35 Asia/Kabul
  • ایران، کشوری مطمئن برای همسایگان؛ به ویژه افغانستان

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره کشوری مطمئن برای همسایگان به ویژه افغانستان بوده است، تاکید کرد: کسانی که در چارچوب قوانین وارد ایران می‌شوند، مورد احترام هستند.

«شهریار حیدری» روز چهارشنبه در نشست خبری، درباره خروج اتباع افغانستان از ایران در روزها و هفته های اخیر، گفت: طبیعی است زمانی که در افغانستان حاکمیت مقتدری روی کار است و دولتی واحد مدیریت این کشور را برعهده دارد، بخشی از اتباع افغانستانی به کشور خود بازگردند.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور ایران، افزود: ایران همواره به مقامات افغانستانی اعلام کرده است تا جایی که اتباع این کشور در ایران حضور دارند برای جمهوری اسلامی ایران محترم هستند و مختارند هر زمان که خواستند به کشور خود بازگردند.

بر اساس گزارش ژوئیه 2017 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حدود یک میلیون مهاجر نام نویسی شده افغان (قانونی) در ایران زندگی می کنند.

حدود دو میلیون آواره افغان نیز به صورت غیرقانونی و بدون مدارک هویتی در ایران زندگی می کنند. درچارچوب تاکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی تحصیل مهاجران افغان‌ اعم از قانونی و غیرقانونی در ایران رایگان است و از خدمات درمانی و بهداشتی بدون تبعیض استفاده می کنند.

مقامات سازمان ملل و افغانستان بارها از ایران به علت میزبانی از مهاجران افغان قدردانی کرده اند.

کلیدواژه