تشکیل کمیته‌های پنجگانه درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان/حمایت ایران از آتش‌بس دولت افغانستان
(last modified 1397-05-29T14:10:55+00:00 )
اسد 29, 1397 18:40 Asia/Kabul
  • تشکیل کمیته‌های پنجگانه درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان/حمایت ایران از آتش‌بس دولت افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سند جامع همکاری‌های راهبردی بین ایران و افغانستان گفت: کمیته‌های پنجگانه به نتایج لازم رسیدند و یک تا دو ابهام وجود داشت که در حال رفع شدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس،سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: داریم وارد مرحله اتمام کار کمیته‌های پنجگانه بین دو کشور می‌شویم و هیأت‌هایی باید در سطوح لازم با اختیارات کامل بین ایران و افغانستان تبادل شود که در این زمینه در حال مذاکره هستیم و انتظار است که این هیأت‌ها مبادله شود ولی هنوز تاریخی برای این سفر مشخص نیست.

 سال گذشته کمیته‌های 5 گانه برای بررسی موضوعات مختلف مانند حق‌آبه هیرمند، مهاجرین افغانستانی برخی از مسائل سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ... میان ایران و افغانستان برگزار شد که بنا به اظهارات مقامات رسمی 2 کشور، این کمیته‌ها تاکنون به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند.

قاسمی همچنین در خصوص طرح جدید آتش بس با طالبان که از سوی اشرف غنی مطرح شده نیز گفت: امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برای ایران از اهمیت برخوردار است و از هر اقدامی و تلاشی که بتواند کمکی به استقرار امنیت، آرامش و ثبات در افغانستان داشته باشد، استقبال کردیم و از این پیشنهاد هم قطعا استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم همه گروه‌ها و دولت افغانستان بتوانند در این پیشنهاد و در ادامه این پیشنهاد به آتش بس و شرایط آرام برای ایجاد فضای مناسب برای گفت‌وگو و تبادل نظر و رسیدن به تفاهم که بتوانند وضعیت بهتری را در افغانستان حاکم کند، ‌برسند. ما از این طرح استقبال کرده و از آن حتما حمایت خواهیم کرد.