سنبله 21, 1397 08:23 Asia/Kabul
  • عراقچی: همکاری ایران، هند و افغانستان، الگوی هم افزایی منطقه‌ای است

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران، همکاری این سه کشور(ایران - هند- افغانستان) را در حوزه «چابهار» نمادی از تجلی هم افزایی در سطح منطقه خواند.

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» که در راس هیاتی برای شرکت در اجلاس سه جانبه معاونین وزارت خارجه هند، افغانستان و ایران به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده است شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ایران و هند هم به لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی دو کشور مهم و تاثیر گذار در افغانستان هستند، گفت: یک همکاری سه جانبه می تواند برای صلح و ثبات در افغانستان و منطقه مفید باشد.

«عراقچی» به موضوعاتی که در پنج جلسه کاری جداگانه هیات ایران مورد بحث قرار گرفت، اشاره کرد و افزود: هیات های سه کشور روی این نکته که چگونه می توانند در بخش حمل ونقل، بندر چابهار، بهره برداری از معادن، سرمایه گذاری، همکاری های بانکی، تجارت و مجموعه همکاری های اقتصادی مشترکی انجام دهند، گفت وگو کردند.

معاون وزیر خارجه ایران در خصوص طرح اقتصادی بندر چابهار هم گفت: هندی ها روی این بندر حساب ویژه بازکرده و علاوه بر کمک، مشارکت جدی در توسعه آن داشته و سرمایه گذاری کرده اند.

«عراقچی» تاکید کرد که طرح همکاری سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان در همین رابطه (بندر چابهار) تعریف شد و افغانستان نیز در همین ارتباط از این طرح استقبال کرد زیرا در حقیقت یکی از کوتاهترین راه ها با هزینه کم و امنیت خوب برای دسترسی این کشور به آب های آزاد است.

«سید عباس عراقچی» موضوع امنیت را از دیگر موارد مورد بحث بین نمایندگان سه کشور در این اجلاس اعلام کرد و فعالیت تروریست ها، تحرکات داعش و این که چگونه می توان با آنها مقابله کرد را محور مذاکرات قراردادند.

«عراقچی» همچنین معضل مواد مخدر، همکاری های مشترک سه کشور برای مقابله با تولید و انتقال مواد مخدر را از دیگر موضوعات مورد بحث در بخش امنیت خواند.

کلیدواژه