گزارش خبری: واکنش جهانی به حمله تروریستی در جنوب غرب ایران
(last modified 1397-07-01T04:39:40+00:00 )
میزان 01, 1397 09:09 Asia/Kabul
  •  گزارش خبری: واکنش جهانی به حمله تروریستی در جنوب غرب ایران

مقامات کشورهای مختلف، حادثه تروریستی شهر اهواز مرکز استان خوزستان در چنوب غرب ایران را محکوم کردند.

در پی وقوع این حمله تروریستی که روز شنبه در مراسم رژه نروهای مسلح روی داد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، شهادت شماری از شهروندان ایرانی را تسلیت گفت.

رئیس جمهوری روسیه  تاکید کرد، آنچه در اهواز روی داد بار دیگر ضرورت مبارزه سرسختانه با تروریسم را در همه شیوه‌های آن نشان می دهد.

پوتین با تاکید برآمادگی مسکو برای تقویت همکاری با تهران در مبارزه با تروریسم ابراز امیدواری کرد عاملان جنایت خونین اهواز مجازات شوند. 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد شنبه شب در بیانیه ای حمله تروریستی اهواز (جنوب غرب ایران) را محکوم کرد.

به گزارش العالم، گوترش در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و خانواده شهدای این حمله تروریستی، برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع کرد.

جنبش های جهاد اسلامی فلسطین و مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» شنبه شب در بیانیه های جداگانه ای حمله تروریستی اهواز (جنوب غرب ایران) را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا؛ جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه خود با بیان اینکه تروریست ها تلاش دارند به امنیت و ثبات جمهوری اسلامی آسیب بزنند خاطرنشان کرد این گونه اقدامات تروریستی به دلیل مواضع ثابت ایران در مقابل رژیم صهیونیستی و رویارویی تهران با سلطه آمریکا بر منطقه صورت می گیرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه خود ضمن ابراز تسلیت و همدردی  با ملت و دولت ایران و خانواده های شهدای این حمله تروریستی برای مجروحان، آرزوی سلامتی و شفای عاجل مسألت کرد.

"الیستر برت"  معاون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در پیامی در توییتر، با خانواده قربانیان و زخمی های حادثه تروریستی اهواز ابراز همدردی کرد.

"راب مک کر" سفیر بریتانیا در ایران هم در صفحه توییتر خود، حادثه تروریستی اهواز را تکان دهنده خواند و افزود تروریسم در هرکجا که روی می دهد باید محکوم شود.

دولت اسپانیا نیز با صدور بیانیه ای که در سایت وزارت خارجه این کشور منتشر شد، حمله  تروریستی اهواز را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه هم شنبه شب با صدور بیانیه ای با تسلیت به مردم و خانواده شهدا و مجروحان این حادثه، با آنها ابراز همدردی و اعلام کرد فرانسه عمیقا حمله روز شنبه در اهواز را محکوم می‌ کند.

در این بیانیه آمده است: پاریس تحولات را از طریق سفارت فرانسه در تهران پیگیری می کند.

حزب الله لبنان نیز شنبه شب در بیانیه ای حمله تروریستی اهواز (جنوب غرب ایران) را محکوم کرد.

به گزارش العالم، حزب الله لبنان در این بیانیه ضمن تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران تصریح کرد پشت این اقدام تروریستی «دستانی شیطانی و خبیث» وجود دارد که به دنبال ضربه زدن به امنیت و ثبات جمهوری اسلامی ایران هستند.

حزب‌الله لبنان تصریح کرد، این جنایت واکنش مستقیم و صریحی به پیروزی‌های بزرگی است که توسط محور مقاومت در منطقه و در جبهه‌های مختلف حاصل شده است.

رئیس جمهوری سوریه هم در پیامی به «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، ضمن تسلیت به قربانیان حمله تروریستی و جنایت‌کارانه اهواز ، این حمله تروریستی را محکوم کرد.

 در پیام «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه آمده است : جمهوری اسلامی ایران علیه تروریسم در سوریه ایستادگی کرد، تروریسم را در سطح جهانی محکوم نمود و همواره در برابر تروریسم جنایتکارانه تکفیری،  مواضع اصولی و قاطع داشته است.

مقامات جمهوری آذربایجان، پاکستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، بولیوی ، بلاروس، عمان و عراق، شماری دیگر از کشورهایی هستند که با محکوم کردن حادثه تروریستی اهواز با خانواده شهدا و مجروحان آن ابراز همدردی کرده اند.

سازمان عفو بین الملل نیز این حادثه تروریستی را محکوم کرده است. 

در همین حال، با وجود بازتاب گسترده خبر حمله تروریستی اهواز در رسانه های مستقل جهان و منطقه، برخی شبکه های خبری وابسته به دولت های غربی در گزارش های خود از به کار بردن واژه «حمله تروریستی» خوداری کردند. 

خبرگزاری های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز و نیز شبکه های خبری بی بی سی، سی ان ان و فاکس نیوز، برای حمله تروریستی اهواز، عبارات «حمله افراد مسلح» و یا «حمله مسلحانه» به کار بردند.

این برخورد رسانه ای غرب در حالی است که گروه تروریستی داعش در هم راستایی با حمله تروریستی اهواز، کوشید آن را به خود نسبت دهد. 

چند تن از عناصر گروه تروریستی تکفیری موسوم به «الاحوازیه»  روز شنبه از پارکی در حاشیه برگزاری محل برگزاری رژه نیروهای مسلح در اهواز واقع در جنوب غرب ایران به سمت غیرنظامیان تماشاگر رژه تیراندازی کرد که  بر اثر این حمله تروریستی، 25 نفر شهید و 60 تن زخمی شدند.

این گروه مورد حمایت عربستان در سال 2017  نیز در جنوب ایران عملیات تروریستی انجام داده بود.

 

کلیدواژه