روحانی درمجمع عمومی سازمان ملل؛ سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است
(last modified 1397-07-04T04:04:25+00:00 )
میزان 04, 1397 08:34 Asia/Kabul
  •  روحانی درمجمع عمومی سازمان ملل؛ سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است

رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با بیان اینکه برجام حاصل بیش از یک دهه تلاش دیپلماتیک و یک دوره مذاکرات فشرده برای رفع یک بحرانِ ساختگی بود تصریح کرد آمریکا برخلاف قواعد و حقوق بین‌الملل، از یک توافق چندجانبۀ مصّوب شورای امنیت خارج شده است.

«حسن  روحانی» درک آمریکا از روابط بین‌الملل را اقتدارگرایانه برشمرد و تاکید کرد سازمان ملل متحد نباید اجازه دهد مصوباتش، گروگانِ بازی‌های انتخاباتی و تبلیغاتی برخی از اعضا گردد.

رئیس جمهور اسلامی ایران با بیان اینکه سیاست غلط دولت آمریکا در قبال ایران محکوم به شکست است تصریح کرد رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره مبتنی بر چندجانبه گرائی و پایبندی به اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل بوده است.

«روحانی» به ژست تبلیغاتی مقامات آمریکایی برای گفت وگو با ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران با چه معیاری می‌تواند با دولتِ بدعهد آمریکا، عهد جدیدی ببندد.

رئیس جمهور اسلامی ایران  تصریح کرد  هرگونه گفت‌وگویی باید در تداوم برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد، نه بر خلاف آن و بازگشت به گذشته، که این ارتجاعی بزرگ است.

روحانی، سیاست ایران را نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون عنوان کرد  و گفت: ایران از صلح و دمکراسی در تمام منطقه خاورمیانه، حمایت می‌کند.

روحانی به مبارزه ایران با تروریسم در منطقه نیز اشاره کرد  وگفت: ایرانیان به عنوان قربانیان دیروز و امروز تروریسم همواره در صف مقدم مبارزه با تروریسم بوده و خواهند بود.

رئیس جمهور اسلامی ایران خاطرنشان کرد ملت ایران امروز عزادار شهادت ده‌ها انسان بی‌گناهی است که روز شنبه توسط تروریست‌هایی به خاک و خون کشیده شدند که با کمال وقاحت از برخی پایتخت‌های غربی و در مصاحبه با رسانه‌هایی که در غرب با دلارهای نفتی اداره می‌شوند، مسئولیت این وحشی گری را پذیرفتند.

روحانی همچنین گسترش روابط با همسایگان و ایجاد منطقه امن‌تر و توسعه‌یافته‌تر را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی ایران برشمرد و تاکید کرد ایران نگاهی صلح‌طلبانه به مسائل بین‌المللی داشته و بنای جنگ با هیچ کشوری را نداشته و ندارد.

روحانی ایران را نه بر اساس سیاست که در فرهنگ و تمدن خود یک امپراتوری خواند و خطاب به سران کشورهای جهان تاکید کرد: جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت، اگر صلح، آرمان شمااست.

کلیدواژه