روحانی در دیدار نخست وزیر بلژیک؛ حفظ برجام مسوولیت بین المللی است
(last modified 1397-07-04T04:10:17+00:00 )
میزان 04, 1397 08:40 Asia/Kabul
  • روحانی در  دیدار نخست وزیر بلژیک؛ حفظ برجام مسوولیت بین المللی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در دیدار «شارل میشل» Charles Michel نخست وزیر بلژیک در نیویورک با بیان اینکه حفظ برجام مسوولیت بین المللی است خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا در برابر یک امتحان بزرگ نه صرفا در مقابل ایران بلکه در برابر جهان قرار دارد.

«حسن روحانی» مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا در برابر خروج آمریکا از برجام را خوب برشمرد اما تاکید کرد ایران خواهان اقدامات عملی  اتحادیه اروپا در زمینه حفظ برجام است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران به گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی ایران به برجام اشاره کرد و افزود همگان در انتظار عمل اروپا به تعهداتش هستند.

نخست وزیر بلژیک نیز در این دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای توسعه و تعمیق همکاری ها با ایران گفت: بلژیک از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده و نخواهد کرد.

«شارل میشل» با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است که اروپا با روسیه و چین برای حفظ یک توافق (برجام) متحد شده باشد، اظهارداشت: به رغم فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا، اراده اتحادیه اروپا ایجاد مکانیزم جدید مالی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.

نخست وزیر بلژیک تصریح کرد: اروپا به دنبال یک سیستم پرداختی جایگزین هست تا به شرکت ها برای سرمایه گذاری در ایران اطمینان دهد.

ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند؛ اروپا در جریان این مذاکرات متعهد شد بسته ای حمایتی در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران به تهران ارائه کند.

ایران تاکید کرده است انتظار دارد بسته ارائه شده از سوی کشورهای اروپایی حقوق ملت ایران از برجام را تضمین کند.