میزان 04, 1397 16:06 Asia/Kabul

کشورهای شرکت‌کننده در نشست گفت و گوی امنیتی منطقه‌ای در تهران، بر ایجاد سازوکارهای منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم، بدون دخالت قدرت‌های خارجی تاکید کردند.

به گزارش پارس تودی، نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با مشارکت کشورهای روسیه، چین، هند و افغانستان و به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، با عنوان گفت و گوی امنیتی منطقه ای صبح امروز چهارشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در این نشست با تقبیح اتخاذ معیارهای دوگانه برخی کشورها در مواجهه با تروریسم، افزود: حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی، تولید و اشاعه مبانی اعتقادی تکفیری و دخالت در امور داخلی کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم از مصادیق روشن اتخاذ استاندارد دوگانه در مبارزه با تروریسم است.

شمخانی تاکید کرد: معماری امنیتی منطقه باید براساس منافع مشترک کشورهای منطقه، تعریف و تبیین شود تا امکان قطع دخالت قدرت‌های خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم شود.

نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز برگزاری نشست گفت و گوی امنیتی منطقه‌ای در تهران را گامی تاثیرگذار برای افزایش همکاری های منطقه‌ای در زمینه مقابله با تروریسم عنوان کرد و گفت: حضور نظامی آمریکا در افغانستان نه تنها تاثیری در ایجاد ثبات و امنیت نداشته بلکه موجب پیچیده‌تر شدن بحران امنیتی در این کشور شده است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز با بیان این‌که افغانستان در کنار ایران در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد، گفت: تا زمانی که گروه های تروریستی در افغانستان از حمایت مالی و تسلیحاتی خارجی برخوردارند امکان برخورد موثر با آنها وجود ندارد.

آجیت دوال مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند هم برگزاری نشست تهران را در تقویت درک مشترک از تهدیدات و برای اتخاذ راهکارهای مقابله‌ای بسیار مفید دانست و گفت: باید با ایجاد سازوکارهایی از توسعه فعالیت و نفوذ تروریست‌ها در منطقه که با اتکا به منابع حاصل از تجارت مواد مخدر، خود را تقویت می کنند، جلوگیری شود.

«دانگ جینگ وی» مقام امنیت ملی چین نیز تلاش اعضای نشست تهران را برای تدوین سازوکارهای ایجاد امنیت منطقه‌ای و اشتراک‌گذاری بانک اطلاعاتی عناصر تروریست برای تسهیل مقابله مشترک را خواستار شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرگزاری صدا وسیما، اجلاس امنیتی تهران را در جهت اهداف پیش بینی شده برای همکاری های امنیتی بسیار مفید و موثر توصیف کرد و گفت: بحث های خوبی دراین اجلاس صورت گرفت و نظرات کشورها در محورهای مورد بحث بسیار به هم نزدیک بود.

به گفته شمخانی، تصمیم گرفته شد این اجلاس به صورت سالیانه و چرخشی در هر یک از کشورهای عضو برگزار و بیانیه پایانی اجلاس نیز منتشر شود.

وی همچنین گفت​: با توجه به موضوعات امنیتی منطقه در خصوص تروریسم و اقداماتی که با مدیریت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای تامین مالی و تسلیحاتی تروریست ها انجام می شود جریان وسیعی در حال شکل گیری است و انتقال شکست خوردگان داعش در عراق و سوریه به افغانستان به منظور ناامن سازی داخل و مرزهای بیرونی این کشور از موارد مهمی بود که باعث تشکیل این اجلاس شد.