روحانی: نشست شورای‌ امنیت نشان داد، آمریکا تنهاست
(last modified Thu, 27 Sep 2018 06:15:38 GMT )
میزان 05, 1397 10:45 Asia/Kabul
  • روحانی: نشست شورای‌ امنیت نشان داد، آمریکا تنهاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا هم نشان داد آمریکا تنهاست و همه کشورها از برجام حمایت کرده و با لحن مستقیم یا غیر مستقیم اقدام آمریکا را نادرست دانستند.

«حسن روحانی» ظهر چهارشنبه به وقت محلی و در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان‌ملل، در نشست‌خبری با رسانه‌های خارجی خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در یکسال گذشته، خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از توافق چند جانبه و مورد تایید سازمان ملل متحد بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اکثریت سران و مسئولان کشورهای جهان، باقی‌ماندن تهران در برجام را نشانه تدبیر دولت ایران دانستند، اظهار کرد: در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد اکثریت قاطع رهبران کشورهای جهان از برجام به عنوان دستاورد دیپلماسی حمایت کردند. 

روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا در اقدام خود ضد ایران تنها مانده و خروج آن کشور از برجام، مورد تایید کشورهای جهان نبوده است و به‌جز چند کشور معدود، همگان این اقدام را اشتباه بزرگ سیاسی می‌دانند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی درباره برنامه موشکی ایران هم گفت: در موضوع توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد، اگر کسی می‌خواهد تعهدش را زیر پا بگذارد، دلیلش این بهانه‌جویی‌ها نیست. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران به نشست وزیران خارجه 1 + 4 و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک نیز اشاره کرد و گفت: بیانیه این نشست نشان داد؛ اروپا، چین و روسیه درپی تحکیم برجام هستند. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره حضور نیروهای آمریکایی در سوریه هم خاطرنشان کرد: آمریکا برخلاف مقررات بین‌المللی به سوریه آمده و دولت سوریه نیز این حضور را رد کرده، بنابراین حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی است.

روحانی با بیان اینکه ایران قصد جنگ با نیروهای آمریکایی را در هیچ کجای منطقه ندارد، در عین حال تاکید کرد: آمریکا باید به قانون و حاکمیت ملی کشورها عمل کند و احترام بگذارد.  

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره نقش حزب الله لبنان در منطقه اظهار کرد: حزب‌الله لبنان همان گروهی است که تروریست‌های داعشی را از این کشور اخراج کرد و مردم لبنان قدردان هستند از امنیت جدیدی که پیدا کرده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد: حزب‌الله لبنان در کنار مردم سوریه، داعش را از بیش 97 درصد خاک سوریه بیرون رانده است، آنهایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند، جایگاه دیگری دارند؛ تروریست‌ها مشخص هستند. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره مساله فلسطین نیز گفت: موضوع فلسطین، موضوعی بسیار پیچیده در منطقه است و بسیاری از مسائلی که امروز در منطقه وجود دارد، ریشه آن به مسأله اشغال فلسطین برمی‌گردد.

روحانی تاکید کرد: اگر 70 سال پیش این اتفاق نمی‌افتاد و سرزمین فلسطین توسط گروهی به نام صهیونیست‌ها اشغال نمی‌شد، امروز منطقه وضعیت دیگری داشت.

رئیس جمهوری ایران گفت: ایران از ابتدا به عنوان حامی فلسطین بوده، هست و هر سال روزی به این نام نام‌گذاری شده است و مردم در سراسر ایران راهپیمایی می‌کنند؛ در بسیاری از زمینه‌ها، ایران به مردم فلسطین کمک‌های معنوی و مادی می‌کند. 

کلیدواژه