میزان 06, 1397 17:08 Asia/Kabul
  • همکاری هفت بانک مرکزی اروپا با ایران

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ توافق برجام گفت: تاکنون 7 بانک مرکزی اروپا توافق کردند، راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند.

به گزارش راددیو دری، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نیویورک درخصوص اقدامات گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) برای حفظ برجام، تصریح کرد: این راه‌کارِ ویژه مالی، مختص اروپا نیست بلکه برای سایر کشورها و شرکت هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه های صادرات را نیز از این حساب برداشت کنند.

ظریف افزود: این اقدام، راه‌کار مفیدی است، برای موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می‌کنند تا از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند.

«دونالد ترامپ» در حالی که 8 مه 2018، خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها علیه تهران را اعلام کرد، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا به عنوان طرف های برجام تصریح کردند از این توافق بین المللی حمایت می کنند.

در همین راستا؛ ایران و اروپا  گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق آغاز کرده اند؛ اروپا در جریان این مذاکرات متعهد شد بسته ای حمایتی در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران به تهران ارائه کند.

کلیدواژه