میزان 09, 1397 15:32 Asia/Kabul
  • قاسمی: موضع اروپا تامین منافع جمهوری اسلامی در راستای برجام است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران از نزدیک شدن مواضع ایران و اروپا در خصوص تامین منافع جمهوری اسلامی پس از کناره گیری آمریکا از برجام خبر داد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره توافق ایران و اروپا درخصوص ادامه همکاریها در چارچوب برجام افزود: پس از آمد و شدهای بسیار و مباحث زیاد از جمله نشست نیویورک بین وزیران امورخارجه ایران و 1+4 قرار شد همکاریها در شرایط جدید ادامه یابد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: به دلیل شرایط خاص که آمریکا بر کشورها برای ممانعت از همکاری اقتصادی با ایران اعمال و به این منظور وقت و هزینه بسیاری صرف می کند، مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا و ساز و کار طراحی شده به دلیل مصالح ملی و معاندینی که در این میان در صدد تخریب رابطه و شکل گیری ساز و کاری که می تواند خلا کارشکنی های آمریکا را پر کند،دارند، این موضوع آشکار نشده و نخواهد شد.
قاسمی همچنین درباره اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران مبنی بر توافق نفتی جدید با اروپا گفت: قطعا بحث نفت در برابر غذا یا هر تعبیر دیگری نظیر این درست نیست و ایران  در صدد همکاری با اتحادیه اروپا، چین و روسیه در راستای برجام است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره توئیت ظریف مبنی بر اینکه اگر ساز وکار اتحادیه اروپا کارآمد نباشد، جمهوری اسلامی از برجام خارج خواهد شد، نیز گفت: اگر به هر دلیلی اتحادیه اروپا و دیگر شرکا تضمین لازم و مورد نیاز ایران را ارائه نکنند، این موضوع می تواند در تصمیم جمهوری اسلامی تاثیر گذار باشد و ایران راهی را که به مصلحت کشور است، دنبال خواهد کرد.
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره اظهارات «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر آمادگی این کشور برای میانجی‌گری بین ایران و رژیم صهیونیستی گفت: همگان می‌دانند که موضع جمهوری اسلامی نسبت به رژیم نامشروع اسرائیل چگونه است؛ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و هرگز میانجیگری در این باره را نمی پذیرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در ادامه بار دیگر حادثه تروریستی اهواز را محکوم کرد و گفت: بحث تروریسم نیاز به یک اجماع و اقدام جهانی دارد و همه کشورها باید با جدیت با این پدیده شوم مبارزه کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد: دلارهای نفتی و زد و بندهای سیاسی و اقتصادی برخی کشورها با کانون های توطئه و پرورش تروریسم و تولید این تفکر مانع مبارزه جدی جامعه جهانی با مسئله تروریسم نباشد.

 

کلیدواژه