میزان 10, 1397 17:53 Asia/Kabul
  • صدور رای دیوان دادگستری بین المللی درباره شکایت ایران از آمریکا؛ فردا

دیوان دادگستری بین المللی رای خود درباره صدور قرار موقت در پروندۀ نقض عهدنامۀ مودت در روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا را فردا چهارشنبه 11 میزان (4اکتبر) صادر می کند.

ایران در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام (8 می 2018)، بازگشت تحریم های غیرقانونی این کشور ضد جمهوری اسلامی و نقض پیمان مودت میان دو کشور (1955)، شکایتی را به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند ارائه کرد.
نخستین جلسه دیوان بین‌ المللی دادگستری درباره شکایت ایران از آمریکا، (27 اوت) و دو جلسه دیگر نیز در (30اوت) برگزار شد. 
وکلای ایران، آمریکا را متهم کردند که با خروج از برجام، پیمان مودت را نقض کرده و از دادگاه خواستند تا دستور موقت تعلیق تحریم های آمریکا و خودداری از اعمال تحریم های دیگر را در کنار صدور دوباره مجوز خرید قطعات و هواپیما صادر کرده و آمریکا از تکرار چنین اقداماتی خودداری نماید.
به گفته «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در شکایت ایران از آمریکا اشاره شده است که تصمیم 8 می 2018 (18 ثور) این کشور در اعمال مجدد تحریم های هسته ای ضد ایران با تعهدات بین المللی واشنگتن بر اساس معاهده مودت سال 1955 مغایرت دارد و آمریکا ملزم است ضمن توقف این اعمال متخلفانه بین المللی، کلیه خسارات وارده به ایران را جبران کند.

کلیدواژه