میزان 17, 1397 17:28 Asia/Kabul
  • لاریجانی: مشکلات جهان نتیجه یکجانبه گرایی آمریکاست

رییس مجلس شورای اسلامی ایران مشکلات جهان را نتیجه یکجانبه گرایی آمریکا دانست و خواستار اتحاد همه کشورها در برابر این گونه اقدامات فراقانونی و یکجانبه گرایانه شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علی لاریجانی رئیس مجلس ایران امروز سه شنبه در سومین اجلاس بین المجالس اوراسیا در شهر آنتالیای ترکیه گفت: آمریکا و رژیم اسرائیل عامل به هم ریختگی امنیت جهانی هستند و این گونه اقدامات یکجانبه گرایانه در برخورد با مسائل بین المللی، مشکلات گسترده ای را برای جامعه بین المللی ایجاد کرده است.

لاریجانی افزود: خروج غیرقانونی از برجام، تصمیم دولت آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت یک رژیم نامشروع، خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و به هم زدن نظام تعرفه ای تجارت جهانی از جمله اقدامات تنش آفرین آمریکا درجهان است. 

رییس مجلس ایران همچنین با اشاره به طرح آمریکایی "معامله قرن" گفت: دولت ترامپ به شیوه‌های غیرانسانی قصد دارد مردم فلسطین را از زندگی در سرزمین خویش محروم کند که به نتیجه نخواهد رسید. 

رئیس مجلس ایران در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای سامان دادن به اوضاع سوریه، تلاشی منطقه ای در جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و کمک به مردم و دولت سوریه است.
لاریجانی درباره اوضاع یمن هم گفت: ایران از سازمان ملل متحد و کشورهای موثر در بحران یمن می‌خواهد به جای صدور قطعنامه‌های کم اثر، تلاش‌های خود را برای توقف فوری حملات و حفاظت از جان و مال و امنیت غیرنظامیان بکار گیرند.

رئیس مجلس ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با چالش ها و ایستادگی در برابر یکجانبه گرایی، همکاری بین اعضای مجالس اورآسیا را بیش از پیش ضروری می داند.

سومین اجلاس مجالس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا با حضور۲۰ نفر از رئیسان مجلس و هیأت هایی متشکل از مقامات پارلمانی 17 کشور آسیایی و اروپایی به مدت سه روز در شهر آنتالیای ترکیه در حال برگزاری است. 

کلیدواژه