میزان 18, 1397 08:45 Asia/Kabul
  •  خوشرو:  جامعه بین الملل باید مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه در نشست کمیته ششم هفتاد و سومین مجمع عمومی این سازمان با موضوع «حاکمیت قانون»، تاکید کرد جامعه بین الملل باید مقابل یکجانبه گرایی آمریکا بایستد.

به گزارش ایرنا، «غلامعلی خوشرو» با اشاره به اینکه امروز چند جانبه گرایی  مورد هجوم واقع شده است، جلوه های یکجانبه گرایی را خروج از معاهدات و پروتکل های بین المللی، خروج از نهادهای سازمان ملل، آغاز جنگ تجاری با کشورها و وضع تحریم های فرامرزی علیه کشورها معرفی کرد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل «اقدام متخلفانه آمریکا در خروج از برجام» را «تهدیدی جدی برای اصول منشور ملل متحد و نظم حقوقی» ارزیابی کرد و گفت: برای نخستین بار در تاریخ سازمان ملل، آمریکا به عنوان یک عضو دائم و دارای حق وتو، در حال تنبیه سایر ملت ها در سراسر جهان به دلیل پیروی آن ها از قطعنامه شورای امنیت است.

خوشرو تصریح کرد این تهدیدی جدی علیه منشور ملل متحد و روابط بین الملل است که نیازمند پاسخ سریع و جدی بین المللی‌ست.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با طرح این سوال که چگونه ایران و کشورهای دیگر می توانند به آمریکا اعتماد کنند در حالی که واشنگتن کشورهای اجرا کننده قطعنامه شورای امنیت را که خود به آن رای مثبت داده است تهدید می کند؟ گفت: امروز یک عضو شورای امنیت از کشورهای دیگر می خواهد حقوق بین الملل را نقض کنند.

خوشرو اقدام غیر قانونی آمریکا در «مصادره اموال ایران» را نیز «جلوه ای دیگر از اقدامات متخلفانه بین المللی آمریکا» برشمرد و گفت: این اقدامات، لغو مصونیت کشورها به بهانه های دکترین حقوقی غیر معتبری است که جامعه بین الملل آنها را به رسمیت نمی شناسد.

خوشرو از مجمع عمومی دعوت کرد در حمایت از «حاکمیت قانون در سطح بین المللی» و  «چند جانبه گرایی» اقدام  و در مقابل کشوری که سایر کشورها را تهدید به عدم رعایت حقوق بین‌الملل می‌کند بایستد.