دیدار رئیسان جمهوری ایران و ترکیه در نیویورک
(last modified 1395-06-31T05:15:22+00:00 )
سنبله 31, 1395 09:45 Asia/Kabul
  • «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه
    «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه

رئیسان جمهوری ایران و ترکیه بر حل بحران‌های منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق تاکید کردند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در نیویورک با اعلام این که ایران در همه مراحل دوستی کنار ترکیه خواهد بود، گفت: تهران آماده است تا روابط خود را با آنکارا در همه بخش‎ها از حمل و نقل، صنعت و انرژی گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کودتای اخیر در ترکیه نیز گفت: وقوع ناامنی و کودتا ضد دولتی که در ترکیه با رای مردم حاکمیت دارد، ناراحت کننده بود و ایران از همان لحظات نخست، همه امکانات خود را برای ثبات و امنیت در ترکیه به کار گرفت.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که کودتا در ترکیه در ادامه سلسله حوادثی است که برخی قدرت‌ها ضد منطقه طراحی کرده‌اند، گفت: تردیدی نیست که با تلاش مشترک می‌توان جلوی مسیری را که دشمن طراحی کرده است، سد کرد.

روحانی همچنین تروریسم را تهدیدی ضد همه کشورهای منطقه دانست و نقش ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم و ناامنی در منطقه و به ویژه در سوریه و عراق را با اهمیت توصیف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز با قدردانی از حمایت دولت و ملت ایران از ترکیه در برابر کودتای اخیر، ابراز اطمینان کرد که ایران در ادامه این روند، حمایتش را از ترکیه قطع نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان برنده اختلاف و ناامنی‌های منطقه را دشمنان جهان اسلام دانست و با بیان این که دیگران قادر به حل مشکلات منطقه نیستند، افزود: ایران و ترکیه دو کشور اسلامی و بزرگ منطقه هستند و با همکاری می‌توانند در روند مبارزه با بحران‌ها و ایجاد ثبات در منطقه و از جمله سوریه و عراق نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه به وقت محلی (بامداد چهارشنبه به وقت تهران) برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد.

کلیدواژه