میزان 25, 1397 08:04 Asia/Kabul
  • ایران: فرایندهای حقوق بشری در سازمان ملل «دوگانه» و «سیاسی» است

نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل متحد روز سه شنبه در واکنش به گزارش اخیر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران خاطرنشان کرد این گزارش بار دیگر نادرستی و سیاسی بودن فرایندهای حقوق بشری در سازمان ملل را آشکار ساخت.

به گزارش رادیو دری به نقل از مهر، «محمد حسنی نژاد» در نشست کمیته سوم سازمان ملل، فرایندهای حقوق بشری در سازمان ملل را دوگانه و سیاسی برشمرد و گفت: در این فرایند، به تحریم های مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی مردم ایران، توجه نشده است.

نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل با بیان اینکه ارائه سالانه چهار گزارش شبیه هم درباره وضعیت حقوق بشر ایران تنها منعکس کننده رویکردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه است تصریح کرد این رویکرد بیش از هرچیز اعتبار و یکپارچگی فرایندهای حقوق بشر سازمان ملل را مخدوش می سازد.

«حسنی نژاد» افزود فراتر از ملاحظات سیاسی، هیچ مبنایی برای چهار بار تکرار ادعاها علیه ایران در یک سال وجود ندارد.

نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل، رویکرد گزینشی گزارش دبیرکل را مورد سئوال قرار داد و گفت: انتظار می رفت گزارشی با این ماهیت، همه جانبه باشد و جهات حقوق بشری همه مردم ایران را بدون تمایز مورد توجه قرار دهد اما در کل گزارش حتی کوچکترین اشاره ای به وضع دوباره تحریم های غیرقانونی و نامشروع آمریکا علیه مردم ایران نشده است.

در گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل که بر اساس قطعنامه پیشنهادی کانادا در مجمع عمومی سال 2017 تهیه شده است، اتهامات پیشین علیه ایران تکرار شده و در عین حال آمده است دولت ایران با کمیساریای عالی حقوق بشر همکاری داشته است.

حقوق بشر از نگاه غرب به نوعی به قدرت نرم برای نفوذ و تحت فشار گذاشتن کشورهای مستقل و مخالفان نظام سلطه تبدیل شده است.