تاکید سران کشورهای آسیایی و اروپا بر حمایت از برجام
(last modified 1397-07-28T06:06:04+00:00 )
میزان 28, 1397 10:36 Asia/Kabul
  • سران کشورهای آسیایی و اروپا
    سران کشورهای آسیایی و اروپا

سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست پاریس با حمایت از توافق هسته ای ایران (برجام) بر پایبندی به این توافقنامه بین المللی تاکید کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس؛ سران کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه پاریس با تاکید برحمایت از برجام، آن را پیمان مفید و موثری دانستند که توانایی دستیابی به اهدافش را دارد. 

«فدریکا موگرینی» Federica Mogherini، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه دوازدهمین نشست دوسالانه آسیا و اروپا (آسم) گفت که موضع کشورهای آسیایی در این نشست درباره حفظ برجام با اروپا همسان است.

موگرینی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای استقرار سازوکار ویژه مالی با ایران افزود: "مطمئنم که اعضای این اتحادیه در هفته های آینده با موفقیت به این تلاش ادامه خواهند داد."

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که بسته هایی را در حمایت از تجارت شرکت های خود با ایران و همچنین سازوکار مالی موسوم به SPV برای مصون داشتن تعاملات مالی اروپا با ایران ارایه می دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا، 8 مه 2018، خروج این کشور از توافق هسته ای برجام و بازگشت تحریم های ضد ایرانی را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شد.

(بریتانیا،فرانسه و آلمان) سه کشور اروپایی عضو برجام همراه با روسیه و چین در قالب گروه 1+ 4 برحفظ این توافق بین المللی تاکید و اقداماتی را برای تامین منافع ایران در قبال اجرای برجام در شرایط تحریم های آمریکا آغاز کرده اند.

اجلاس گروه آسیا - اروپا (آسم) متشکل از کمیسیون اروپا، 28 عضو اتحادیه اروپا، 12 عضو اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب شرق آسیا «آسه آن» و نیز سه گروه منطقه ای و برخی دیگر کشورها از جمله مغولستان، پاکستان، استرالیا، نیوزیلند، هند، بنگلادش، قزاقستان، روسیه، نروژ، سوئیس و کرواسی در سال 1996 تاسیس شده و برای اولین بار در تایلند آغاز به کار کرد و در حال حاضر 53 شریک و 2سازمان بین المللی در این گروه حضور دارند.

کلیدواژه