ظریف: واکنش جهان به قتل «خاشقجی» دیرهنگام اما شدید بود
(last modified 1397-08-02T03:51:41+00:00 )
عقرب 02, 1397 08:21 Asia/Kabul
  • ظریف: واکنش جهان به قتل «خاشقجی» دیرهنگام اما شدید بود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه واکنش جامعه بین الملل به قتل «جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی را دیرهنگام اما شدید ارزیابی کرد.

«محمد جواد ظریف» در گفت وگو با خبرنگار تلویزیون ان اچ کی ژاپن همچنین آمریکا را  حامی اصلی رژیم سعودی برشمرد و تصریح کرد حمایت های واشنگتن از عربستان تنها موجب بروز هرج و مرج و آشوب در منطقه شده است.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی جمعه شب، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، «خاشقجی» در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

دادستانی عربستان در بیانیه ای مدعی شد «مشاجره لفظی» و پس از آن «درگیری فیزیکی» خاشقجی با چند نفر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، موجب مرگ وی شده است.

این بیانیه با واکنش‌های منفی و گسترده جهانی روبرو شد. بسیاری از کشورها روایت ریاض از قتل خاشقجی را در تناقض با اظهارات پیشین سعودی ها مبنی بر خروج خاشقجی از ساختمان کنسولگری عنوان کردند.

روزنامه واشنگتن پست 17 اکتبر در گزارشی اعلام کرد،  واشنگتن و ریاض تلاش می کنند قتل «خاشقجی» را به گونه ای تفسیر کنند که نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در آن انکار شود.

«جمال خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.