ظریف: اسرائیل و عربستان با حمایت آمریکا دست به جنایت می زنند
(last modified 1397-08-07T04:23:04+00:00 )
عقرب 07, 1397 08:53 Asia/Kabul
  • ظریف: اسرائیل و عربستان با حمایت آمریکا دست به جنایت می زنند

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه «سی بی اس» آمریکا تصریح کرد، اسرائیل و عربستان با حمایت آمریکا در منطقه جنایت می کنند.

به گزارش ایرنا، «محمد جواد ظریف» با بیان اینکه انتخاب‌های آمریکا در خاورمیانه اشتباه هستند خاطرنشان کرد این انتخاب‌های اشتباه به وقوع فاجعه در منطقه منجر شده است.

وزیر خارجه ایران، تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق، حمایت واشنگتن از عربستان در جنگ یمن  و نیز موضع واشنگتن در قبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی را اشتباه برشمرد و گفت: آمریکا به صورت مداوم و مستمر در جهت نادرست ایستاده است.

«ظریف» افزود اگر حمایت های آمریکا نبود، این جنایت ها صورت نمی گرفت.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی جمعه 19 اکتبر، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، «خاشقجی» در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

دادستانی عربستان در بیانیه ای مدعی شد «مشاجره لفظی» و پس از آن «درگیری فیزیکی» خاشقجی با چند نفر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، موجب مرگ وی شده است.

این بیانیه با واکنش‌های منفی و گسترده جهانی روبرو شد. بسیاری از کشورها روایت ریاض از قتل خاشقجی را در تناقض با اظهارات پیشین سعودی ها مبنی بر خروج وی از ساختمان کنسولگری عنوان کردند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اما از روایت مهندسی شده سعودی‌ها در قتل خاشقجی حمایت کرده است.

«خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهور ترکیه روز سه‌شنبه تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد  «خاشقجی» با بی‌رحمی و به‌طور برنامه‌ریزی‌شده به قتل رسیده است.