عقرب 09, 1397 09:10 Asia/Kabul
  • علاقمندی پکن از پیوستن ایران به کریدور اقتصادی چین- پاکستان

سفیر چین در اسلام‌آباد از تمایل این کشور برای پیوستن به کریدور اقتصادی چین - پاکستان به همراه همکاری با ایران و افغانستان خبر داد.

به گزارش دیلی پاکستان، یائو جینگ سفیر چین در پاکستان طی یک کنفرانس گفت: چین علاقه‌مند به شراکت دوستانه با همسایگان پاکستان بخصوص ایران در کریدور اقتصادی چین - پاکستان است. 

وی گفت چین تمایل دارد در راستای این کریدور با ایران و افغانستان همکاری کند. 

یائو تاکید کرد: این پروژه نه تنها به نفع چین و پاکستان است بلکه  به نفع تمام کشورهای منطقه نیز هست. ماه گذشته میلادی یک هیات از عربستان برای امضای چهار قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و معادن به پاکستان سفر کرد. 

این سرمایه‌گذرای‌های عربستان می‌تواند شرایط را برای گسترش پروژه "یک جاده یک کمربندی" که توسط چین مطرح شده است منجر و بندر گوادر پاکستان را از طریق عمان و ریاض به آفریقا متصل کند. علی رغم همه اینها کارشناسان بر این باورند که ورود سعودی‌ها به سرمایه‌گذاری در پاکستان و منطقه بلوچستان غربی تهران را ناراحت خواهد کرد. 

ریاض متحد اصلی آمریکا در منطقه است و ورود این کشور به طرح اقتصادی چین سوالات گوناگونی را درباره تغییرات ژئوپولیتیک ایجاد می‌کند به عنوان مثال ایران هرگز راضی به حضور عربستان در نزدیکی مرزهای خود نخواهد شد از طرف دیگر کارشناسان دولتی پاکستان مدعی هستند سرمایه‌گذاری‌های سعودی‌ها نه چین را ناراحت می‌کند و نه تهران را عصبانی خواهد کرد. 

کریدور اقتصادی چین - پاکستان شامل ساخت زیرساخت‌های در پاکستان است که مجموع سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای ‌آنها 62 میلیارد دلار در سال 2017 برآورد شده است و حجم پروژه‌هایی که هم اکنون در دست اجرا است 42 میلیارد دلار اعلام شده است. 

کلیدواژه