عقرب 10, 1397 09:46 Asia/Kabul
  • دیپلماسی ظریف در اسلام‌آباد؛ تعهد پاکستان برای آزادی مرزبانان‌ ایران

وزیر امورخارجه ایران در سفری یک‌روزه به اسلام‌آباد با مسئولان عالی‌رتبه پاکستان درباره موضوع‌های مختلف ازجمله روابط دوجانبه، همکاری منطقه‌ای و به ویژه تلاش برای آزادی مرزبانان ربوده شد ایرانی گفت وگو کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران عصرچهارشنبه در دیدار با «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان، تلاش بیشتر اسلام‌آباد را برای آزادی مرزبانان ایرانی خواستار شد. ظریف علاوه بر عمران‌خان، با وزیر خارجه و فرمانده نیروزی زمینی ارتش پاکستان هم دیدار و بر تلاش جدی این کشور برای آزادی مرزبانان ایرانی تاکید کرد.
علاوه بر این، محور رایزنی‌های ظریف با مسئولان پاکستان، بررسی سطح روابط تهران- اسلام‌آباد و مسائل منطقه‌ای را هم شامل شد. ایران و پاکستان به‌عنوان دو کشور همسایه و نقش تاثیرگذار خود در معادلات منطقه‌ای همواره از روابط خوبی برخوردار هستند.
این روابط تحت تاثیر برخی اتفاقات تلخ ازجمله تحرکات تروریستی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان قرار نگرفته، چون به گفته ظریف، مسئولان این کشور همواره تلاش دارند مرزهای دو کشور امن باقی بماند.
وزیر امورخارجه ایران پس از دیدار با مسئولان پاکستان تاکید کرد: این کشور متعهد شده است همه تلاش خود را برای آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی به‌کار گیرد.           
شامگاه 15 اکتبر گذشته، 12 مرزبان ایرانی که در نقطه صفر مرزی در منطقه میرجاوه، جنوب شرق ایران، مستقر بودند، به دست گروهک‌های تروریستی ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند. همزمان با این اقدام، تلاش‌های گسترده دولت ایران در بخش‌های مختلف سیاسی و نظامی پیگیری شده است تا این مرزبانان سالم به آغوش خانواده خود بازگردند.
تحرکات تروریستی در مرزهای ایران و پاکستان هرازگاهی اتفاق افتاده است و تهران هم همواره به اسلام‌آباد تذکر و از آن خواسته است امنیت مرزها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. تروریست‌ها در خاک پاکستان مقر دارند و با حمایت خارجی تلاش دارند با تحرکات مرزی روابط خوب ایران و پاکستان را با اقدامات ضد امنیتی تحت تاثیر قرار دهند.
در همین زمینه، سردار سرتیپ پاسدار«محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا با بیان این‌که تروریست‌ها در داخل خاک پاکستان مقر و پایگاه دارند، گفت: در تماس‌ با ارتش پاکستان، از آن‌ها خواسته شد،درخصوص تحویل اشرار و سلامتی ربوده‌شدگان تضمین دهند و ارتش پاکستان باید در این خصوص مسئولیت‌پذیر باشد.
اراده جدی برای مبارزه با تروریسم، شرط اصلی حاکم شدن امنیت‌پایدار در دو سوی مرزهای ایران و پاکستان به‌ویژه در عمق خاک این کشور است. ایران همواره با جدیت در مرزها حضور دارد و این دولت پاکستان است که با اراده جدی و قاطع نباید اجازه دهد روابط خوب دو کشور تحت تاثیر تحرکات تروریستی قرار گیرد.
در همین چارچوب، وزارت امورخارجه پاکستان چهارشنبه‌شب اعلام کرد: وزیران امورخارجه ایران و پاکستان با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر مرزهای مشترک با هدف جلوگیری از تردد گروه‌های تروریستی و اشرار، بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در این زمینه توافق کردند.
همکاری مستمر و تلاش بی‌وقفه دولت پاکستان برای پاسداری از امنیت‌مرزی مشترک، انتظار دولت ایران از مسئولان دولت پاکستان است تا هرچه سریعتر مرزبانان ایران از دست تروریست‌ها آزاد شوند. به‌عبارتی، اقدام جدی دولت پاکستان در این زمینه، نخستین آزمون در دولت «عمران‌خان» است تا حُسن‌نیت خود را در برابر کشور همسایه یعنی ایران نشان دهد.

کلیدواژه