عقرب 11, 1397 10:58 Asia/Kabul
  • روحانی: اروپا در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا با ایران همکاری کند

رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با بیان اینکه رفتار دولت آمریکا ثبات بین‌المللی را به خطر می‌اندازد از اروپا خواست در برابر یکجانبه‌گرایی واشنگتن با ایران همکاری کند.

به گزارش ایرنا، «حسن روحانی» در یادداشتی در نشریه «فایننشال‌تایمز» نوشت، همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا منافع طولانی‌مدت دو طرف را تأمین و ضامن صلح و ثبات بین‌المللی خواهد بود.

رئیس ‌جمهور اسلامی ایران در این یادداشت با تاکید بر اینکه رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در قبال مسائل تجاری، معاهدات بین المللی و  حتی  متحدان آمریکا، نظم جهانی را با چالش های جدیدی مواجه ساخته است، خاطرنشان کرد؛ سیاست یکجانبه گرایی، تبعیض نژادی، مسلمان ستیزی و تضعیف معاهدات مهم بین المللی از جمله معاهده تغییرات اقلیمی که توسط دولت فعلی آمریکا دنبال می شود از اساس با رویکرد چندجانبه گرایی و دیگر نظرات سیاسی-اجتماعی که اروپا آن را دنبال می کند در تضاد است.

روحانی در ادامه خروج آمریکا از برجام را نمونه دیگری از عوامل تشدید در روابط فراآتلانتیکی میان اروپا و آمریکا برشمرد و گفت: برجام محصول دو سال مذاکرات فشرده ایران و شش کشور دیگر، شامل سه کشور اروپایی است.

رئیس ‌جمهور اسلامی ایران، اقدام متخلفانه آمریکا در خروج از برجام را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت برشمرد و خاطرنشان کرد، واشنگتن پس از خروج از این توافق، تحریم های یکجانبه و فراسرزمینی را به ایران و کشورهای دیگر تحمیل کرده است.

روحانی افزود: آمریکا با این اقدام در واقع کشورهای دیگر را تهدید می کند که در صورت اجرای قطعنامه 2231 مجازات خواهند شد؛ این چیزی نیست جز به سخره گرفتن مصوبات بین المللی و باج خواهی از اجراکنندگان آن.

رئیس ‌جمهور اسلامی ایران تاکید کرد؛ اکنون ضروری است طرف‌های اروپایی به همراه روسیه و چین، پیش از اعمال تحریم های یکجانبه و فرامرزی جدید آمریکا (4 نوامبر)، بسته نهایی خود را که می باید تحریم های واشنگتن را جبران کند ارائه و اجرایی نمایند.

روحانی تصریح کرد، تنها از طریق بهره مندی ملت ایران از دستاوردهای برجام است که این توافق تاریخی تداوم خواهد داشت.