عقرب 13, 1397 12:13 Asia/Kabul
  •  واکنش‌ها به بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران

همراهی جامعه جهانی با جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا و تمایل کشورها برای تداوم خرید نفت از تهران و تلاش این کشورها برای دور زدن تحریم ها، تقلای ترامپ برای تحریم های همه جانبه را ناکام گذاشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج غیرقانونی از برجام تلاش گسترده ای را برای فشار حداکثری و تحریم ایران به کار گرفت اما شواهد نشان می دهد که روند تحولات، طبق پیش بینی و برنامه ریزی آمریکا پیش نمی رود. 

در این باره شبکه خبری بلومبرگ نوشت، دولت ترامپ هنوز تصمیمات مهمی پیش رو دارد؛ به ویژه اینکه هم‌پیمانانش را برای رعایت نکردن تحریم‌های ایران جریمه کند یا آنها را کنار خود نگه دارد.

این شبکه خبری افزود، با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران، بزرگترین اخلال در بازارهای جهانی نفت در طول سالیان اخیر رخ خواهد داد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز در گزارشی نوشت، اگر هدف دونالد ترامپ از اعمال این تحریم‌ها تضعیف ایران باشد، وی قطعا به این هدف دست نخواهد یافت زیرا مردم ایران علیه سیاست‌های واشنگتن ایستادگی خواهند کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز با اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا ضد ایران نوشت، فشارهای واشنگتن به تهران با وجود حمایت های اتحادیه اروپا، چین ،هند، ترکیه و روسیه از ایران، آمریکا را با موانع دشواری روبه‌ رو کرده است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نیز نوشت: تبلیغات ترامپ برای تحریم ایران با چالش های بسیاری روبه رو است. چین و هند به عنوان بزرگترین مشتریان نفت ایران هنوز از ایران نفت می خرند. ترکیه و روسیه هم در این زمینه با تهران همکاری می کنند. بریتانیا، فرانسه و آلمان هم برای ادامه همکاری با ایران وعده داده اند.

در این زمینه «رابرت اینهورن» کارشناس اندیشکده بروکینگز معتقد است که ترامپ نمی تواند به اهدافی که درباره ایران مشخص کرده است، برسد. زیرا این اهداف واقعی نیست و سیاست های او با شکست روبرو خواهد شد. 

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اشاره به معافیت هشت کشور برای خرید نفت از ایران، تاکید کرد که تحریم های آمریکا تا کنون در توقف صادرات نفت این کشور شکست خورده است.

«ایمان ناصری» مدیر بخش خاورمیانه موسسه "فکتس گلوبال انرژی" در این باره می گوید: دولت ترامپ می خواست صادرات نفت ایران تا ماه نوامبر به صفر برسد، ما هیچگاه اعتقاد نداشتیم این هدف واقع بینانه است.

«مایک پمپئو»، وزیرامورخارجه امریکا همزمان با اعلام رسمی بازگشت تمامی تحریم های برداشته شده به دلیل توافق هسته ای با ایران- برجام - اعلام کرد، هشت کشور برای مدت زمان محدودی می توانند از ایران نفت خریداری کنند.

این در حالی است که پیش از این، مقامات ارشد امریکا تهدید کرده بودند که صادرات نفت ایران روز بعد از بازگشت موج دوم تحریم ها یعنی روز پنجم نوامبر به صفر برسد. با این حال، اکنون نه فقط صادرات نفت ایران به صفر نمی رسد، بلکه ایران روزانه نزدیک دو میلیون بشکه نفت صادر می کند. 

کلیدواژه