عقرب 15, 1397 08:41 Asia/Kabul
  • «مایک پمپئو» و «استیو منوچین»
    «مایک پمپئو» و «استیو منوچین»

وزیر امور خارجه امریکا، باوجود مخالفت های گسترده جهانی و قطعنامه سازمان ملل و آرای نهادهای بین المللی با تحریم های ضد ایرانی اقدامات یکجانبه واشنگتن علیه ملت ایران را توجیه کرد.

به گزارش ایرنا، «مایک پمپئو»  وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه همراه با «استیو منوچین»  وزیر خزانه داری این کشور در یک نشست خبری بدون اشاره به مخالفت های گسترده جهانی با تحریم های ضد ایرانی کاخ سفید مدعی شد برای اقدامات علیه تهران مسیرهای مختلفی وجود دارد که فشار اقتصادی حداکثری یکی از این راه ها است.

پمپئو در ادامه با تکرار ادعاهای گذشته، در حالی ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد که دولت آمریکا حامی  اصلی گروههای تروریستی در عراق و سوریه شناخته می شود.

وزیر امور خارجه امریکا  ادعا کرد، امریکا از ایران می خواهد که همچون یک کشور عادی رفتار کند و تا رسیدن به این هدف، فشار را حفظ خواهد کرد و تحریم های ضد ایرانی  دیگر را هم مقرر می کند. 

پمپئو،  همچنین لفاظی های قبلی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درمورد به صفر رساندن فروش نفت ایران را تکرار کرد و گفت برای به صفر رساندن واردات نفت ایران به مذاکرات خود ادامه می دهد. 

به گفته پمپئو، بیش از 20 کشور واردات نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند.

وزیر امورخارجه آمریکا، افزود صدها فرد و گروهی را که به خاطر برجام از تحریم خارج شده بودند را به لیست برمی‌گردانیم.

پمپئو همچنین با فرافکنی درمورد اقدام یکجانبه ترامپ در خروج از برجام گفت،  هدف از اعمال تحریم‌ها دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید است.

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا، نیز  به تشریح روند دور دوم  تحریم های غیرقانونی ضد ایرانی  کاخ سفید که این وزارتخانه از 14 عقرب اجرا کرده است پرداخت. 

دولت امریکا، باوجود مخالفت های گسترده جهانی، بازگشت تحریم‌های غیرقانونی هسته ای علیه ایران را از دوشنبه 14 عقرب اعلام کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه  ایران، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت  آمریکا با اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران که مردم عادی را هدف قرار می دهد، از دیوان بین المللی دادگستری و  شورای امنیت سازمان ملل سرپیچی می کند اما زورگویی های آمریکا نتیجه معکوس می دهد، نه تنها به دلیل اینکه برجام مهم است، بلکه به این دلیل که جهان نمی تواند اجازه دهد ترامپ و دولتش نظم جهانی را مختل کنند. 

 

کلیدواژه