ظریف: تحریم کشتی غرق‌شده و بانک تعطیل‌شده نشانه استیصال آمریکااست
(last modified 1397-08-15T04:24:14+00:00 )
عقرب 15, 1397 08:54 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب اقدام آمریکا در تحریم یک بانک تعطیل‌شده ایرانی و نفت‌کش غرق‌شده سانچی را نشان دهنده «درماندگی» واشنگتن دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» در توییتر نوشت، «آمریکا در یک عملیات روانی از سر استیصال برای پر نشان دادن فهرست شرکت‌های تحریم‌شده که به صورت ناخواسته، هدف قرار گرفتن مردم عادی در این تحریم‌ها را نیز اثبات می‌کند، بانکی را که 6 سال پیش تعطیل شده و کشتی‌ را که سال گذشته (شمسی) غرق شد در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اسامی  700 فرد، شرکت، بانک، هواپیما و کشتی ایرانی را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کرد.

یکی از کشتی‌هایی که دولت آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار داده  نفتکش «سانچی» است که 16 جدی 1396 بر اثر برخورد با یک کشتی فله‌بر چینی  در سواحل چین غرق شد. نام بانک «تات» هم که 6 سال پیش تعطیل شده است در این فهرست قرار دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا سه شنبه هشتم می خروج واشنگتن از برجام و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این تحریم ها در دو دوره 90 و 180 روزه باز می گشت؛ دور نخست از هفتم اوت به اجرا گذاشته شد. دور دوم نیز روز دوشنبه پنج نوامبر رسماً اجرایی شد.

خروج آمریکا از برجام با انتقادات گسترده جهانی بویژه دیگر طرف های امضا کننده این توافق بین المللی روبرو شده است. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.

در همین راستا؛ ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند؛ اروپا در جریان این مذاکرات متعهد شد بسته ای حمایتی در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران به تهران ارائه کند.

 

 

کلیدواژه