عقرب 20, 1397 09:47 Asia/Kabul
  • راه‌اندازی خط کشتیرانی افغانستان با کمک ایران

وزارت حمل و نقل افغانستان روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد؛ به‌ زودی خط کشتیرانی تجاری این کشور با کمک جمهوری اسلامی ایران راه اندازی خواهد شد و کشتی‌ها می توانند با پرچم افغانستان در آب‌های آزاد به فعالیت های تجاری بپردازند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ؛ وزارت حمل و نقل افغانستان تاکید کرد که نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به راه اندازی خطوط کشتیرانی تجاری آن کشور برای فعالیت‌های تجاری با هند از طریق منطقه آزاد چابهار بسیار مهم است.

مقامات وزارت حمل ونقل افغانستان اعلام کرده اند، طرح تأسیس خط کشتیرانی را با ایران، هند و دیگر کشورهای منطقه در میان گذاشته شده و ایران قرار است با سرمایه گذاری در این بخش به افغانستان کمک کند.

«امام محمد وریماچ» معاون وزیر حمل و نقل افغانستان نیز گفت، کشتی‌هایی که قرار است از طریق بندر چابهار در آب های بین المللی به فعالیت بپردازند از سوی تجار افغانی خریداری می شوند و ذینفع اصلی این پروژه بخش خصوصی افغانستان خواهد بود.

چابهار؛ عرصه‌ای برای همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای منطقه

بندر چابهار که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد بوده از لحاظ  راهبردی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مقامات ایران، هند و افغانستان با هدف توسعه بندر چابهار توافق‌نامه همکاری امضاء کردند.

چابهار را دروازه همکاری ملت ها نامگذاری کرده اند.

توسعه این بندر نه تنها برای ایران، هند و افغانستان بلکه برای دیگر کشورها از جمله روسیه، گرجستان و سایر مناطق، منافع اقتصادی زیادی خواهد داشت.

امضای توافق‌نامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار

موافقت‌نامه ترانزیتی حمل و نقل دریایی ایران، هند و افغانستان دو سال پیش با حضور رئیسان جمهوری ایران و افغانستان و نخست وزیر هند به امضا رسید.

چابهار ۹۵۰ کیلومتر با روستای مرزی «میلک» [در ایران] در مرز با افغانستان و ۷۶۸ مایل دریایی [۱۴۲۰ کیلومتر] با بندر بمبئی هندوستان فاصله دارد.

چابهار همچنین در مسیر کریدور آسیای جنوبی واقع شده است که از هند و شهر «میرجاوه» در ایران عبور می‌کند و جنوب شرقی آسیا را با اروپا پیوند می‌زند

 

کلیدواژه