عقرب 22, 1397 08:57 Asia/Kabul
  • دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»
    دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» روز دوشنبه اعلام کرد اروپا و آمریکا درباره مسائل مختلف از جمله تجارت و برجام اختلاف دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «ینس استولتنبرگ» در برلین با بیان اینکه در حال حاضر تردیدهایی درباره قدرت شراکت دو سوی اقیانوس اطلس وجود دارد تصریح کرد باید صادق بود و اعتراف کرد که اروپا با آمریکا بر سر مسائل مختلف از جمله  تجارت و توافق هسته‌ای ایران اختلاف دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. (دور نخست تحریم ها از 16 اسد به اجرا گذاشته شد.  دور دوم نیز 14 عقرب رسما اجرایی شد)

خروج آمریکا از برجام با انتقادات گسترده جهانی بویژه دیگر طرف های امضا کننده این توافق بین المللی روبرو شده است. بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا اعلام کرده اند به برجام پایبند بوده و از آن حمایت می کنند.

در همین راستا؛ ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند؛ اروپا در جریان این مذاکرات متعهد شد بسته ای حمایتی در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران به تهران ارائه کند.

 

کلیدواژه