قوس 01, 1397 10:52 Asia/Kabul
  • موضع روشن ایران در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران گفت: ایران همواره موضعی روشن در مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی ازجمله سلاح‌های شیمیایی داشته و به تعهدهای خود پایبند بوده است.

«غلامحسین دهقانی» روز چهارشنبه در نخستین روز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در شهر لاهه، با انتقاد از رفتار فریبکارانه برخی کشورها در این زمینه، تصریح کرد: اینگونه رفتارها راه را برای دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح شیمیایی و استفاده از آنان در کشتار مردم عادی باز می‌کند. 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است، اظهار کرد: حضور تعدادی از مجروحان سلاح‌های شیمیایی از ایران در کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و نمایشگاهی که بر پا کرده‌اند، به‌خوبی نشان می‌دهد که در سه دهه گذشته چه بر جانبازان شیمیایی گذشته است.

دهقانی تاکید کرد: آمریکا به‌عنوان تنها دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی تاکنون به بهانه واهی مشکلات فنی از انهدام ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود خودداری کرده است.

غلامحسین دهقانی اظهار کرد: اعتیاد آمریکا به اعمال تحریم‌های یکجانبه سبب محدودیت در ارائه خدمات دارویی مناسب به جانبازان شیمیایی می‌شود که برخلاف تعهدهای این کشور و مغایر با حقوق بین‌الملل است. 

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: جهانشمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به‌سبب تصویب نشدن معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌‌های هسته‌ای (NPT) توسط رژیم صهیونیستی (دارنده انواع سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی) تاکنون محقق نشده است.

غلامحسین دهقانی خاطرنشان کرد: امتناع رژیم صهیونیستی از الحاق به معاهده منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای با استفاده از چتر حمایتی آمریکا صلح و امنیت را در منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر کرده است.

کلیدواژه