قوس 03, 1397 15:41 Asia/Kabul
  •  تاکید اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی بر اهمیت حفظ برجام

اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آسیای مرکزی، در یک بیانیه مشترک در بروکسل بر لزوم حفظ برجام و انتفاع ایران از مزایای اجرای این توافق تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روزجمعه بعد از پایان نشست مشترک با وزرای خارجه آسیای مرکزی بر لزوم حفاظت ازتوافق هسته‌ای و انتفاع ایران از برجام تاکید کرد.

موگرینی در کنفرانس خبری گفت: «ایران، همسایه مشترک اروپا و آسیای مرکزی است و من از وزرای خارجه بابت حمایتشان از برجام تشکر کردم.»

وزرای خارجه جمهوری پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان همچنین در این نشست از ادامه اجرای کامل و موثر تعهدات هسته‌ای مرتبط با برجام توسط ایران استقبال کردند.

اتحادیه اروپا در حالی باز هم در حمایت از برجام موضع‌گیری کرده که "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، معاون و سخنگوی این وزارتخانه در روزهای اخیر درباره مواجهه اتحادیه اروپا با فشارهای آمریکا واقدامات عملی برای حفظ توافق به ویژه در زمینه ساز و کار ویژه مالی ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

ناخرسندی وزیر خارجه ایران درباره «پایین بودن ریسک پذیری» اروپایی‌ها بعد از آن ابراز شده که در خبرها آمده بود سه کشور اتریش، لوکزامبورگ و بلژیک به دلیل ترس از فشارهای آمریکا، میزبانی از ساز و کار ویژه مالی با ایران را رد کردند.

دولت آمریکا 18 ثور در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شده و از بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی خبر داد و این اقدامات به رغم ادامه پایبندی کامل ایران به این توافق انجام شد.

از آن روز تا به حال، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو همواره بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده‌اند.

 

کلیدواژه