عراقچی: برجام در شرایط دشواری قرار گرفته است
(last modified 1397-09-05T16:34:44+00:00 )
قوس 05, 1397 21:04 Asia/Kabul
  •  عراقچی: برجام در شرایط دشواری قرار گرفته است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه منافع اقتصادی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم ها محقق نشده است، هشدار داد که این توافق در شرایط دشواری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی  معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران  روز دوشنبه در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا در بروکسل گفت: برجام دستاورد سیاسی مهمی است و ایران به طور کامل به تعهداتش در قالب این توافق پایبند است اما واقعیت این است که هنوز راهکارهای عملی، مکانیسم‌هایی که ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند، محقق نشده است.

عراقچی با بیان اینکه « اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، بهره‌مندی ایران از مزایای برجام را به صفر نزدیک کرده است» گفت: برجام متعلق به آمریکا و یا ایران نیست، بلکه توافقی بین‌المللی است که اعضاء شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب قطعنامه 2231 آن را تائید کرده‌اند. این در حالی است که آمریکا این قطعنامه را نقض کرده و سایر کشورها را به دلیل پیروی از آن مجازات می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا برای تداوم همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و اجرای ضمیمه 3 برجام، ضروری است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا 18 ثور به طور یکجانبه کشورش را از این توافق بین الملل برجام خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. دور نخست تحریم ها از 16 اسد به اجرا گذاشته شد؛  دور دوم نیز 14 عقرب رسما اجرایی شد. این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه