ظریف: ایران از مذاکرات یمنی-یمنی در سوئد حمایت می‌کند
(last modified 1397-09-13T03:59:46+00:00 )
قوس 13, 1397 08:29 Asia/Kabul
  •  ظریف: ایران از مذاکرات یمنی-یمنی در سوئد حمایت می‌کند

وزیر خارجه ایران دوشنبه شب تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران از برگزاری گفت‌وگوهای یمنی - یمنی در سوئد حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» در توییتر با تاکید بر اینکه همه طرف‌ها باید نقش سازنده و مسئولانه‌ای برای پایان دادن به بحران یمن ایفا کنند خاطرنشان کرد، جهان مسئولیتی تاریخی برای پشتیبانی از گفت‌ وگو و نیز توقف تسلیح متجاوزان دارد.»

دور جدید مذاکرات صلح یمن، قرار است در «استکهلم» پایتخت سوئد برگزار شود.

وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای ضمن استقبال و اعلام حمایت از آغاز گفت وگوهای یمنی - یمنی در سوئد تاکید کرد، تلاش برای پایان بخشیدن به بحران و فاجعه انسانی در یمن، مسوولیت تاریخی است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه با تاکید بر اینکه تجربه تلخ نزدیک به چهار سال جنگ و تجاوز ویرانگر علیه مردم یمن، هیچ‌یک از اهداف سیاسی و سیطره‌جویانه جنگ‌طلبان را محقق نکرده تصریح کرد این جنگ،  تنها به نابودی منابع اقتصادی، زیرساخت‌ها و کشته شدن هزاران نفر از زنان و کودکان و دیگر اقشار مردم مظلوم اما مقاوم یمن و بروز یک فاجعه تمام عیار انسانی منجر شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه همواره به دنبال حل بحران های خارومیانه از جمله بحران یمن از طریق سیاسی بوده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

 

کلیدواژه