قوس 13, 1397 08:37 Asia/Kabul
  •  دیدار «نتانیاهو» و «پمپئو» در بروکسل؛ ایران محور گفت وگوها

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در بروکسل، پایتخت بلژیک با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نتانیاهو» و «پمپئو» در این دیدار درخصوص آنچه «فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه» خواندند گفت‌ وگو کردند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این دیدار از آمریکا به دلیل فضاسازی و دروغ پردازی اخیر این کشور علیه برنامه دفاعی موشکی ایران قدردانی کرد.

«مایک پمپئو»، شنبه‌شب گذشته مدعی شد، جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند.

«پمپئو» بدون ارائه هیچگونه سندی، ادعا کرد، این آزمایش در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

به دنبال این ادعا؛ متحدان اروپایی آمریکا یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز در پیروی از واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم کردند.

این فضاسازی هماهنگ آمریکا و متحدانش (بریتانیا، آلمان و فرانسه) در حالی صورت گرفت که «نبیله مسرالی»  سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز یکشنبه شب در واکنش به این ادعا، خطاب به وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، آمریکا، ایران را به نقض قطعنامه ای متهم می کند که خود آن را نقض کرده است.

«ظریف» با بیان اینکه توقع دیگری از پمپئو نیست به‌جز اینکه برجام را نفهمیده باشد، گفت: کسانی که با برجام آشنا هستند می‌دانند موشک‌ها در برجام هیچ ممنوعیتی ندارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شده است.

ایران نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی - صهیونیستی در منطقه دارد.

 

کلیدواژه