قوس 13, 1397 10:43 Asia/Kabul
  •  وزیر امورخارجه ایران: فروش نفت محور کانال مالی اروپا با ایران است

وزیر امورخارجه ایران گفت: فروش نفت محور کانال مالی اتحادیه اروپا با ایران است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در توضیح ادعای رویترز درباره حذف فروش نفت از سازوکار مبادلات مالی ایران و اروپا (SPV) با بیان اینکه قسمت عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران نفت است، گفت: به نظر می‌رسد برخی فضاسازی‌ها در حال شکل‌گیری است تا مردم را ناامید کنند.
وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: اروپایی‌ها معتقدند که اجرای برجام برای امنیت آنها ضروری است لذا آنها برای تأمین امنیت خود و اجرای برجام باید هزینه کنند.
ظریف درباره مذاکره ایران با کشورهای 1+4 درمورد برجام افزود: اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تاکنون تلاش‌هایی هم کردند اما اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفاً از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در واکنش به توییت «مایک پمپئو» وزیرامورخارجه آمریکا درباره آزمایش‌های موشکی ایران، گفت: آمریکا هیچ اعتباری برای قطعنامه شورای امنیت قائل نیست و برخلاف تعهدات بین‌المللی، از برجام خارج شد اما دیگران را به خاطر اجرای برجام مجازات می‌کند.
ظریف با تاکید بر این که در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده است، افزود: در قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.
وزیر امورخارجه ایران درباره اعمال خشونت ضد معترضان در فرانسه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون حق همه مردم است.

کلیدواژه