قوس 19, 1397 17:03 Asia/Kabul
  • قاسمی: شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر سیاست های مخرب برخی اعضاست

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر سیاست ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، در مسیر سیاست گذاری های اشتباه گذشته قرار دارد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در واکنش به بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را ضد ایران مطرح کرده است، تصریح کرد: شورای همکاری خلیج فارس متاسفانه از سیاست های تفرقه افکنانه برخی کشورهای فرامنطقه ای به صورت شرم آوری تمجید می کند و در عمل، تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست‌های چند عضو آن شده است که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه ای نمی کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اینکه در بیانیه پایانی نشست ریاض ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در این نشست را می توان مشاهده کرد، گفت: برخی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس با اطلاع و درک درست از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و واقعیت های منطقه ای و الزامات همجواری، همواره برای کاهش سوء تفاهمات پیشگام بوده اند.
قاسمی، با بیان اینکه رویکرد امیر کویت طی سالهای اخیر و از جمله در اجلاس ریاض بیشتر خیرخواهانه و در جهت حل و کاهش اختلافات از طریق ساز و کارهای درون منطقه ای بوده است، تصریح کرد: اگر این رویکرد مورد پذیرش و عمل همه سران شورا قرار گیرد هم هزینه کمتری به ملت های منطقه تحمیل می شود و هم دستیابی به صلح و ثبات آسان تر خواهد شد. 
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره جزایر سه گانه ایران نیز گفت: تکرار ادعاهای واهی درباره جزایر ایرانی تغییری در واقعیت‌های تاریخی و جغرافیایی منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ جزایر سه گانه جزء تفکیک ناپذیر قلمرو ایران بوده و خواهند ماند.

 

کلیدواژه