قوس 28, 1397 09:01 Asia/Kabul
  •  عراقچی: اروپا باید برای صیانت از برجام گام‌های عملیاتی بردارد

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در فنلاند تاکید کرد کشورهای اروپایی باید برای صیانت از برجام، گام های عملیاتی بردارند.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی در دیدارهای جداگانه با «ماتی آنتونن» قائم مقام وزیر خارجه، «آنه سیپی راینن» معاون سیاسی وزیر خارجه و «پرتی سالولاینن» معاون کمیته امور خارجی پارلمان فنلاند به اهمیت برجام در رهگذر گسترش همکاری ها و مبادلات با کشورها از جمله فنلاند اشاره و خاطرنشان کرد سرنوشت برجام بعنوان یک دستاورد بزرگ دیپلماسی و امنیتی، در نتیجه خروج دولت آمریکا از آن با چالش و خطر جدی روبرو شده است.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران افزود آمریکا با خروج از برجام نه تنها این توافق بین المللی بلکه استقلال و حاکمیت کشورها و تلاش های جهانی ناظر بر عدم اشاعه را تضعیف می کند.

عراقچی  ضمن قابل تقدیر خواندن حمایت های سیاسی اتحادیه اروپا از برجام، تصریح کرد حمایت سیاسی اروپا ارزشمند است اما کافی نیست.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه تحریم، سیاستی شکست خورده است خاطرنشان کرد ایران سال‌ها با تحریم زندگی کرده و حتی در شرایط تحریم به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته است.

عراقچی تصریح کرد زبان احترام باید جانشین زبان تحریم و تهدید شود.

مقامات فنلاندی نیز در این دیدارها با تاکید بر حمایت کامل کشورشان از برجام به عنوان یک دستاورد بزرگ سیاسی، دیپلماتیک، چندجانبه و امنیتی اعلام کردند: هلسینکی مصمم به توسعه همکاری ها با ایران است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 18 ثور به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

در همین راستا؛ ایران و اروپا در هفته های اخیر گفت و گوهایی را به منظور حفظ برجام پس از خروج آمریکا از این توافق بین المللی آغاز کرده اند.

 

 

کلیدواژه