جدی 01, 1397 10:15 Asia/Kabul
  • رویترز: شرکت های غذایی و دارویی نمی توانند با ایران معامله کنند

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد، برخلاف ادعای آمریکایی ها، شرکت های غذایی و دارویی در نتیجه تحریم‌های آمریکا در حال لغو قرارداد با طرف‌های ایرانی هستند.

رویترز خاطرنشان کرد لغو این قراردادها به این دلیل صورت می‌گیرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران نظام بانکی مورد نیاز برای مبادلات مالی مرتبط با این قراردادها را مختل کرده است.

یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفت وگو با رویترز تصریح کرد هیچ شانس واقعی برای پرداختن پول با استفاده از مکانیزم های فعلی وجود ندارد. وی افزود تاجران بین‌المللی در حال حاضر قادر به تجارت با ایران نیستند.

مقامات آمریکایی پیشتر مدعی شده بودند تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه ایران، اقلام دارویی و سایر کالاهای انسانی را شامل نشده است.

روزنامه گاردین هم اخیرا گزارش داد دولت‌های اروپایی موفق نشده‌اند واشنگتن را برای معاف کردن کالاهای انسانی از جمله غذا و دارو از تحریم‌ها متقاعد کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 می به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد. دور نخست تحریم ها از 7 اوت به اجرا گذاشته شد؛  دور دوم نیز 5 نوامبر رسما اجرایی شد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. 

کلیدواژه